یادداشت

اقتباس نمایشی از ادبیات انقلابی و ارزشی؛ بایدها و نبایدها/2

بودجه ناکافی تئاتر/ساخت ابنیه تئاتری میسر نبود اما تربیت نمایشنامه‌نویس، چرا!

در مقاطعی حساس از دهه‌های اخیر، بودجه تئاتری کفاف ساخت سالن و تأمین زیرساخت‌های نمایشی را نمی‌داد اما توان آن را داشتیم که این بودجه را در مسیر دیگری یعنی تربیت هدفمند نمایشنامه‌نویسان سرمایه‌گذاری کنیم اما چنین نشد.
به بهانه فرارسیدن ایام اربعین حسینی؛

تأثیر ادبیات مکتوب بر مجالس شبیه‌خوانی

«ادبیات ایران وآیین شبیه‌خوانی» عنوان اثری پژوهشی به قلم محمدحسین ناصربخت است. این کتاب در سه فصل به بخشی از تاثیر ادبیات در تعزیه می‌پردازد. پشت جلد آن آمده‌است: «در تعزیه واقعه‌ای تاریخی با تبدیل شدن به موضوع یک آیین وگره خوردن به تجارب و خاطره قومی ایرانیان تبدیل به ماجرایی اساطیری می‌شود وچون در نمایش آیینی متبلور می‌شود، آن را تبدیل به نمایشی اساطیری می‌سازد.»
به بهانه فرارسیدن 8 مهر، سالروز بزرگداشت مولوی

هنرهای نمایشی و چشیدن از شهد ادبیات غنی ایران

سالروز بزرگداشت مولوی شاعر و اندیشمند برجسته عمده بهانه‌ای برای طرح این پرسش‌ها دست داده که آثار تولید شده متأثر از ادبیات کلاسیک ایرانی در سال‌های گذشته حول چه ابعادی از ادبیات کلاسیک ایران شکل گرفته‌اند و از چه زوایایی به بازخوانی این شخصیت‌ها و آثارشان پرداخته‌اند؟

تعزیه، هنری انقلابی

اسماعیل مجللی، پژوهشگر تعزیه و نویسنده کتاب «شبیه‌نامه»، گفت: تعزیه نهالی بود که در عهد قاجاریان کاشته شد، پهلوی او را خشکاند، اما انقلاب اسلامی این هنر ارزشی را آبیاری کرد و جان تازه‌ای در کالبد آن دمید.

تهیه‌کننده در تئاتر ایران، استانداردها و چالش‌ها

بخش عمده‌ای از تهیه کنندگان امروز تئاتر ایران در فقدان دانش تهیه کنندگی همچون بانک عمل می‌کنند و سرازیر کردن سرمایه از طرف آنها به یک پروژه شبیه پرداخت وام به گروه‌هاست.