جوتو، اصول نقاشی طبیعتگرا (همچون عمق نهائی، کالبدشناسی، حجم نهائی، تعیین منبع نور و غیره) را برپایه تجربهها و مشاهدات عینی خود در طبیعت میشناخت و بکار میبرد. این اصول بعدها توسط نقاشان دیگر کاملتر شد و تحت ضابطهای معین درآمد و مبنای کار نقاشان رنسانس و بعد از رنسانس قرار گرفت.
چلیپا نقاشی را در خون خود دارد و میراثدار استاد حسن اسماعیلزاده ـ بقیـهالسیف نقاشی مردمی قهوهخانه ـ و از مؤسسان نقاشی انقلاب اسلامی. ایشان و نقاشانی چون حسین خسروجردی، حبیب صادقی، ایرج اسکندری و ... نخستین کسانی بودند که دوشادوش شاعران و نویسندگان انقلاب، ندای روح جمعی کشور ایران را لبیک گفتند و قدم در راهی دشوار نهادند و نهراسیدند و طعن و لعن و دشنام بیگانه و سرزنش خویش و کج فهمی برخی خشکاندیشان را به جان خریدند و با دست تهی آغاز به کار کردند. به این معنا که در آغاز نهضت 57 هیچ یک از نقاشان انقلابی نمیدانستند از کدام الگو باید پیروی کنند.