به گزارش سایت صحنه، پروژه ملی چهار فصل تئاتر ایران در دوره نوین خود پس از انتقال به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و از سوی ایوب آقاخانی مسئول دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حال پیگیری است.
در جریان فراخوان دوم از دور نوین این پروژه، هیئت علمی متشکل از کوروش نریمانی، سیروس همتی و فرهاد امینی از میان آثار رسیده، 8 نمایشنامه از 7 استان را به عنوان برگزیدگان این دوره معرفی کردند که نمایشنامه «انجمن هیولاهای گمنام» نوشته مسعود احمدی از استان فارس از جمله این آثار است.
مسعود احمدی در مورد چرایی نگارش این نمایشنامه و ارسال آن به این پروژه، گفت: در دوره نخست پس از انتقال این پروژه به حوزه هنری، با نگارش نمایشنامه «ملخزدگان» حائز رتبه برتر شدم که همانجا پیشنهاد نگارش نمایشنامهای با فضایی طنزآمیز و کمیک به من داده شد و در نهایت این پیشنهاد به نگارش نمایشنامه«انجمن هیولاهای گمنام» منجر شد.
وی در مورد داستان این نمایشنامه افزود: «انجمن هیولاهای گمنام» داستان هیولاهایی از فرانکشتاین گرفته تا در عصر حاضر موجوداتی همچون زامبی را روایت میکند که اینها در قالب فضایی فانتزی و از سوی یک دختر کافهدار تصمیم میگیرند تا به اعمال خبیث و زنندهای که قبلاً مرتکب میشدند خاتمه داده و آنها را ترک کنند.
احمدی با اشاره به اینکه در نگارش این نمایشنامه از پرداختی مستقیم و شعاری به مقولات ارزشی پرهیز کردم، تصریح کرد: از این حیث این نمایشنامه حاوی نکات فراوان اخلاقی و انسانی است چرا که تحولی در نهاد برخی موجودات که هر چند خیالی اما دارای رذایل اخلاقی و نفسانی بودند را به تصویر میکشد و اینکه آنها مصمم به ترک چنین خصایصی و بازگشت به سمت تعالی و اخلاقمداری هستند.
وی با تشکر از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نسبت به برگزاری چنین رویدادی که به کشف و پرورش استعدادهای نمایشی در شهرستانها منجر میشود، گفت: در دوره اخیر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شاهد این اتفاق خوب هستیم که هر چند چشمانداز پرداختن به موضوعات ارزشی و انقلابی را به عنوان یک نهاد زیرمجموعه حوزه هنری دارد اما به شکلی مستقیم، شعاری و سطحی به آنچه که بدان مأمور است نمیپردازد و سعی دارد به تأمین ذائقه همه مخاطبان حداقل در فرم و ساختار اجرایی برنامههای خود، طیف گستردهای از مردم را با مقوله تئاتر نزدیک کند و به این واسطه حرف و هدف خود را بازگو نماید که قطعاً با استفاده از تئاتر، تأثیری شگرف خواهد داشت.
این نمایشنامهنویس با تأکید بر این نکته که این حرکت حوزه هنری در عدم پرداختی مستقیم و شعاری به موضوعات ارزشی و انقلابی باید استمرار پیدا کند تا موجب جذب حداکثری مخاطبان به محصولات هنری و از جمله تئاتر شود، گفت: فعالان تئاتری در شهرستانها بیش از پیش نیازمند فرهنگسازی چنین دیدگاهی در عرصه فعالیتهای خود هستند چرا که تجربه نشان داده است که حداقل در استان فارس پرداختی مستقیم به مقولات ارزشی و انقلابی در قالب آثار نمایشی، چندان مخاطبی را به غیر از درصد انگشتشماری که دغدغه چنین موضوعاتی را دارند به سالنهای نمایشی نمیکشاند.
احمدی در پایان گفت: قطعاً برای هر نمایشنامهنویسی مطلوب آن است که اثر خود را بر روی صحنه تئاتر ببیند چرا که نمایشنامه برای چاپ در کتاب نوشته نمیشود؛ امیدوارم شرایطی پدید آید که این امر توسط خود نمایشنامهنویس محقق شده و یا زمینه برای تولید آثار نمایشی ارائه و برگزیده شده در این پروژه با رعایت حقوق تمامی تولیدکنندگان از نمایشنامهنویس تا کارگردان و سایر عوامل از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراهم شود.
انتهای پیام