جلسه نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی روز چهارشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۷ به همت مرکز معماری اسلامی در موزه دفاع مقدس برگزار شد.
سخنرانان در این جلسه بهنقد و ارزیابی شرایط موجود و نیاز تغییر ساختار نظام آموزشی مبتنی بر رویکرد معماری ایرانی اسلامی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری پرداختاند.
در ابتدای این نشست دکتر هاشم فشارکی دبیر جلسه بابیان ضرورت تحول در نظام آموزش معماری و شهرسازی (با تأکید بر هویت اسلامی) به بیان شرح و نواقص ساختار نظام آموزشی و نبود سیاستهای دانشگاهی همراستا با این گفتمان و همچنین عدمتغییر محتوا و مدیران دانشگاهی در حوزهی معماری پس از انقلاب اسلامی پرداخت و مشکلات امروز این رشته را به دلیل عدم تغییر ساختار نظام آموزشی دانست. در ادامه مهندس مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با نامتناسب خواندن نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با حوزهی اجرای به بیان نقد وضعیت هویتی معماری حاکم بر فضای شهری و عدم اجرای طرحهای متناسب با هویت معماری ایرانی-اسلامی و عدم تعریف بازار هدف این گفتمان پرداخت. و پسازآن استاد عبدالحمید نقرهکار عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت بابیان ارکان، منابع و مبانی تحقق معماری و شهرسازی با هویت اسلامی ایرانی با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری به اهمیت طرح این موضوع تاکید کرد و در ادامه بر چیستی ارکان ایجاد تمدن اسلامی و نقد گفتمان ایرانشهری در برابر گفتمان تمدن اسلامی و نیاز به سند جامعه و طرح بحث در خصوص اهداف بالا دستی آمایش سرزمین اشاره داشت.
دکتر مهدی زندیه عضو هیئتعلمی دانشگاه، جایگاه سیما و منظر شهری در نظام آموزشی معماری و شهرسازی کشور را موردبررسی قرارداد. و در ادامه بهنقد و سردرگمی هویتی شهر تهران و نبود بسترهای مناسب در فضای شهری برای تمام افراد شهر پرداخت. در ادامهی این نشست دکتر مهدی حمزه نژاد شرحی از تاریخچهی شکلگیری رشتهی مطالعات معماری ایران و رشتهی معماری اسلامی و بررسی وضعیت کنونی رشتهی معماری اسلامی بهنقد و ارزیابی منابع دروس و آسیبشناسی این رشته پرداخت. و پس از آن دکتر نادی قمی وضعیت کنونی دانشگاههای را متناقض با ساختار جامعهی اسلامی دانست و بهنقد روش تحقیق در معماری و شهرسازی اسلامی و پارادایمهای نظام آموزش سخن گفت. و در ادامه مهندس علی فروزانفر مدیر مرکز معماری اسلامی به شرح فعالیتهای این مرکز و چشمانداز و مسیری که برای رسیدن به اهداف و اهمیت نظام آموزشی معماری ایرانی اسلامی با برگزاری کارگاهها و نشست و دیگر فعالیتهایی که این مرکز دارد پرداخت.
پس از سخنان مهندس فروزانفر افراد حاضر در جلسه به طرح سؤال و ابهامات وضعیت موجود این رشته و بیانات سخنرانان پرداختاند و پس آن دکتر شهریار زرشناس استاد جامعهشناسی بابیان نقد گفتمان و ساختار حاکم بر مصوبات برای بهبود شرایط کنونی راه برونرفت از این شرایط و مشکلات را طرح مسئلهی جامعهشناختی موضوع دانست.