مجلاتی که معمارها مدیر آن بودند، موفق نبوده اند
اولین گفتوگو از سلسله گفتوگوهای مرکز معماری اسلامی
????گفتوگو با آقای خانی زاد و مهندس مشهدی میرزا به مناسبت روز خبرنگار با موضوع جایگاه رسانه درمعماری.
. خانیزاد | شما بهعنوان مدیرمسئول مجله هنر معماری سالها در حوزهی رسانههای معماری فعالیت داشتهاید. با توجه به این تجربه، رسانههای معماری چقدر در ارتقاء سطح کیفی معماری اثرگذار بوده و هستند؟
2. آیا رسانههای معماری توانستهاند جریان ساز باشند؟
3. با توجه به وضعیت کنونی رسانهها به نظر شما برای فعالیت در این عرصه ما باید خبرنگار معمار داشته باشیم یا معمار خبرنگار؟
4. رسانههای معماری به دو طیف تقسیم میشوند: 1. رسانههایی که صرفاً فعالیتشان حول محور چاپ کردن پروژه میگذرد. 2. رسانههایی که برای مخاطب نخبهی معماری تعریفشدهاند؛ اما چرا رسانهها به سمت تعریف معماری برای مخاطب عام غیر معمار گام برنمیدارند؟ درواقع معماری برای مردم باشد نه معماری برای معمار.
5. مهندس مشهدی میرزا | به نظر شما چرا تعریف صحیحی بین جامعه معماری و رسانهی معماری وجود ندارد. برای معماری (بهجز استثناها) رسانه تا زمانی که آگهینامهی آن معمار باشد، رسانهی قابلقبول و خوبی است؛ اما زمانی که به سمت نقد پروژه رفته آنگاه رسانهی ارزشمندی تلقی نمیشود و ارزشی جامعهی معماری برای نقد قائل نمیشود؟
6. به نظر شما رسانههای برای از بین بردن این توهمات معمارانِ چهکاری میتوانند انجام دهند؟
7. درست است باید تمام آثار معماری خوانده شود، اما چرا آثار معمار بازاریها نباید خواند شود؟ معمارانی که تأثیری که بر جامعهی آموزشی و نگاه مردم نسبت به معماری داشتهاند بسیار بیشتر از معماران آوانگارد است.
8. خانیزاد | وظیفهی نهادها در خصوص تقویت رسانهها چیست؟ تاکنون چقدر کمک کردهاند؟
9. میتوانید مثالی واضح از بیان کنید؟