سایت صحنه - امیرسجاد دبیریان؛
سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مشارکت دفتر تئاتر بچههای مسجد حوزه هنری استان قزوین، ۱۶ تا ۱۹ مرداد در مرکز این استان برگزار شد.
۱۲ گروه نمایشی از استانهای مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، اصفهان، هرمزگان طی سه روز برپایی این جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند و هیئتی متشکل از علی سلیمانی، کوروش سلیمانی، سیدحسین فداییحسین و امیر نصیربیگی وظیفه ارزیابی و داوری این جشنواره را به عهده داشتند.
به هر حال این دوره از جشنواره نیز جمعه گذشته ۱۹ مرداد به کار خود پایان داد و گروههای نمایشی اول تا سوم مورد تقدیر قرار گرفتند و گروه برتر این دوره از جشنواره از استان بوشهر با دریافت جایزه ویژه و سردیس مرحوم سلحشور، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
حال با فاصله گرفتن از این دوره جشنواره و در شرایطی که تکاپو برای تشکیل دبیرخانه دوره چهاردهم تئاتر بچههای مسجد در شرف آغاز است، ذکر چند نکته با توجه به مشاهدات میدانی خبرنگار ایکنا از روند اجرایی این جشنواره لازم به نظر میرسد تا مگر دوستان مسئول آن را برای بهبود شرایط این جشنواره در دورههای بعد لحاظ نمایند.
به نظر میرسد که این جشنواره با توجه به عبارت تئاتر مردمی بچههای مسجد که برای آن به کار برده میشود در ابتدا باید هم به لحاظ ساختاری و هم محتوایی ارتباط تنگاتنگتری با مقوله مسجد داشته باشد و به این منظور باید آثار ارائه شده به منظور ارزیابی و شرکت در این جشنواره یا برآمده از گروههای فعال در کانونهای فرهنگی مساجد باشند.
در اولویت بعدی آثار ارائه شده به این جشنواره باید حداقل به لحاظ قصه و داستانی که برای نمایشنامه آنها طراحی میشود مرتبط با حال و هوا و فرهنگ جاری در مساجد باشند و از منظر سوم حداقل روایت نمایشی آنها ولو بیربط با فرهنگ جاری در مسجد، لوکیشن و مکانی همچون مسجد را برای وقوع واقعه نمایش، انتخاب نمایند.
از بررسی آثار این دوره از جشنواره سراسری تئاتر بچههای مسجد نتیجه میشود که صرفنظر از ویژگی و توفیق نسبی آثار این دوره از جشنواره اما در کمتر نمایشهای آن میتوان رگههایی از پرداختن به مقوله مسجد را براساس سه دیدگاه طرح شده در آنها جستجو کرد.
هرچند که جشنواره سراسری تئاتر بچههای مسجد پس از دو دهه وقفه سال گذشته با رویکرد مؤثری که هدف اصلی از آن آشتی دادن قشر متدینین اصطلاحاً مسجدرو به مقوله تئاتر بود، احیا شد اما پس از دو دوره برگزاری آن هم پس از سرگیری مجدد این توقع میرود که جشنواره هدفمند و براساس یک فراخوان رسمی که در آن بر مقولات و موضوعات مرتبط با مسجد تأکید شده است، راه خود را ادامه دهد و جریانساز باشد.
منبع: خبرگزاری ایکنا