احسان گنجی

احسان گنجی
احسان گنجی؛کاریکاتوریست معتقد است کاریکاتور می تواند زبان انتقادی خوبی باشد به ویژه اگر هنرمند بینش و آگاهی خوبی از مسائل و موضوعات پیرامون خود داشته باشد.
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر :  ۱۶۷۸۱۴

این هنرمند با بیان اینکه تاثیرگذاری یک اثر کاریکاتور به ترکیب متناسب کمیک بودن و محتوای قابل انتقال بستگی دارد؛ اظهار داشت: «در حقیقت جامعه هدف می تواند در نوع پیامی که هنرمند سعی در رساندن آن دارد موثر باشد؛ در جامعه ما تا جایی که من برخورد داشتم مخاطبان به آثار مفهومی روی خوش نشان می دهند؛ در این میان برخورداری از میزان متناسبی از کمیک و طنز سیاه هم می تواند به ارتباط بهتر با مخاطب تاثیر بیشتری داشته باشد.»

وی در توضیح طنز سیاه گفت: « این نوع طنز لزوما شادی آور نیست و بیشتر با تفکر و تلنگر همراه است. من سعی می کنم آثارم در عین حال که طنزآمیز و کمیک هستند مفهوم عمیقی نیز داشته باشند. مثال سینمایی که می توانم در این مورد بزنم؛ آثار چارلی چاپلین است که هر دو مواردی که ذکر شد را در خود دارند. به این معنی که با اتفاقاتی که در طنز این هنرمند رخ می دهد مخاطب هم می خندد و هم موضوعات فیلم او را به فکر وا می دارد.»

گنجی در ادامه تصریح کرد: «کاریکاتور در طنزی که مورد نظر من هست؛ خندیدن به اندوه بشری است. اگر من بتوانم مخاطبم را وا دار کنم به مشکلات و معضلاتی که دارد بخندد؛ موفق بوده ام و در حقیقت جنس طنزیست که من دوست دارم.»

این هنرمند با بیان اینکه کاریکاتور خاصیت نقدکنندگی دارد؛ افزود: «به همین دلیل وقتی می خواهیم از ارزشی دفاع کنیم به موضوعات مقابل آن ارزش خاص می پردازیم. به معنی دیگر برای دفاع از مظلوم؛ مظاهر ظلم را به صورت اغراق آمیزی تصویر می کنیم. بنابراین در ژانر هنرهای انتقادی هنر کاریکاتور هنری پیشرو است؛ زیرا سرعت انتقال آن در شبکه های مجازی بسیار بالاست و طنز آمیز و دارای اغراق است؛ بنابراین مخاطبان به آن اقبال نشان می دهند.»

گنجی ادامه داد: «تا جایی که من تجربه کرده ام از هنر کاریکاتور پس از انقلاب استفاده های بسیار خوبی شده است. هم افراد موثری در ایران ظهور کرده و شاگردان خوبی را پرورش داده اند و هم اینکه رسانه های بسیار خوبی در این زمینه فعالیت داشته اند.»

این کاریکاتوریست یادآور شد: «واکنش نشان دادن هنرمند نسبت به اتفاقات پیرامونی باید وجود داشته باشد. زیرا آثار یک هنرمند  برآیندی از تجربیات و شرایطیست که خودش در آن زندگی می کند و از این رو ناخودآگاه تحت تاثیر شرایط اجتماعی و جغرافیایی محیط زیست قرار می گیرد. من هم بالطبع به موضوعات مختلف منطقه و کشور واکنش نشان داده ام چون به هر حال خود را دارای یک بینش شخصی می دانم که نسبت به اتفاقات مختلف عکس العمل نشان دهم. نگاه انتقادی به برخی اتفاقات جهانی و داخلی در هنر کاریکاتور می تواند به بهترین شکل بروز یابد.»

گفتنی است احسان گنجی؛ پیش از فعالیت در رشته کاریکاتور در زمینه ادبیات داستانی فعالیت ها و موفقیت هایی داشته و از سال ۱۳۸۰ کاریکاتور را به صورت حرفه ای دنبال کرده است. تا کنون در ده ها جشنواره و نمایشگاه کاریکاتور بین‌المللی شرکت کرده و مقام های گوناگونی به دست آورده است. او همچنین با چندین روزنامه از جمله روزنامه شهروند ، روزنامه شرق ، روزنامه اعتماد ، ابتکار ، مغرب و ماهنامه های خط خطی ، کیهان کاریکاتور و طنز و کاریکاتور و نیز با سایتهای خبری همکاری داشته است. همچنین 86 کاریکاتور منتخب از احسان گنجی در کتاب 96 صحفه ای «گنگ کابوس دیده» به چاپ رسیده است .

ارسال نظر