دلایل موفقیت و عدم موفقیت وبسایت
مهم ترین مساله که تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت در یک وبسایت است ، قابلیت ها و کاربردهای آن است و قطعا زیبایی ظاهری در جایگاه دوم قرار می گیرد. نهایتا این کاربر است که بر روی موس خود کلیک کرده و وارد وبسایت شما می شود و تمام تصمیم ها را کاربر می گیرد.
همین است که یوزر فرندلی یا همان کاربر پسند بودن وبسایت در درجه اول قرار خواهد گرفت ، کاربرپسند بودن و مفید بودن محتوا برای کاربران است که می تواند وبسایت شما را به یک سایت موفق تبدیل کند.
نکته مهم این است که اگر کاربری نتواند از یک ویژگی وبسایت شما استفاده کند ، گویی که آن ویژگی اصلا در سایتتان وجود نداشته است. در این مقاله قصد داریم اصول کلیدی و راه کارهایی مبتکرانه برای طراحی وبسایت حرفه ای را بیاموزیم. این راه کارها اگر به دقت و درست پیاده سازی و اجرا شوند می توانند نهایتا برای شما وبسایتی با سطح بالا و دوست داشتنی برای کاربران و در عین حال تخصصی را به ارمغان بیاورند.
انتظارات کلّی کاربران هر وبسایت
برای بهره گیری از اصول اصلی طراحی وبسایت کاربرپسند و موفق ابتدا نیاز داریم آنالیز و درک صحیحی از کاربران فضای مجازی ، نحوه تعامل آن ها با سایت ها ، انتظارات و … آن ها داشته باشیم. و در یک کلام بدانیم که کاربران اینترنت چگونه فکر می کنند. عادت های کلی کاربران در استفاده از اینترنت و فضای مجازی شامل موارد ذیل می شود.
– اکثر کاربران به دنبال مطالب جذاب و جالب هستند که بتواند آن ها را در موضوع مورد علاقه شان سرگرم کند.
– عده ای از کاربران فضای وب را به منظور کسب اطلاعات تخصصی و کارآمد جستجو می نمایند.
– بخشی از کاربران نیز به منظور استفاده از خدماتی خاص یا خرید یک کالا در اینترنت گشت و گذار می کنند.
– برای تمامی کاربران کیفیت بالای خدمات و محصولات یا محتوای مقالات و همچنین ارائه توضیحات جامع ارزشمند است.
– کاربران وبسایت قدردان اعتبار وبسایت ها هستند و داشتن مجوزهای لازم به آنها حس آرامش القا می نماید.
– کاربران یک سایت ایتدای امر چیزی نمی خوانند و تنها کلیات را نگاه می کنند. گرافیک جالب و ساده جذابیت بالایی دارد.
– اکثر غریب به اتفاق کاربران فضای مجازی آدم های صبوری نیستند ، بنابراین یک ضرب به سراغ اصل مطلب بروید.
– بیشتر کاربران تصمیمات کارشناسی و بهینه نخواهند گرفت.
– کاربران از عقل و منش خودشان پیروی می کنند نه نحوه تفکر شما ؛ سعی کنید مانند کاربران به مسائل نگاه کنید.
– هیچکدام از کاربران علاقه ای به اتفاقات غیر قابل کنترل مانند ظهور تبلیغات و امثالهم ندارند.
نکات مهم در دلایل موفقیت و عدم موفقیت وبسایت
کاربران را مجبور به فکر کردن نکنید: همانطور که گفتیم کاربران اینترنت انسان های صبوری نیستند ، بنابراین قابلیت ها و امکانات سایت شما باید واضح و گویا باشد. از زیاده گویی ، زرق و برق دادن بیش از حد ، فنی بودن بیش از اندازه محتوا و ارائه زیاد و پیچیده محتوا پرهیز نمایید.
زیاد روی صبر و شکیبایی کاربران حساب باز نکنید: در هر پروژه زمانی که می خواهید خدمات یا امکانات خاصی را به کاربران پیشنهاد دهید و کاربر قرار است چیزی را شما خریداری یا فرم خاصی را پر نماید ؛ حداقل اطلاعات ممکن را از او بگیرید. تمام موانع موجود را از سر راه کاربران بردارید و آن ها را مجبور به ثبت نام نکنید.
توجه کاربران را جلب نمایید: هر وبسایتی در محتوایش ترکیبی از داده های متنی و داده های تصویری و یا داده های ویدئویی را استفاده می نماید. برخی از محتوای به کار رفته در صفحات شما ثابت و برخی از آن ها متحرک و پویاست. با استفاده از جلوه های بصری بخش های مهم را در چشم کاربران نمایان تر کنید.
سریعا سراغ اصل مطلب بروید: صفحات را طوری طراحی کنید که کاربران در مرور آن ها دچار سردرگمی نشوند ، یادتان نرود که علی رغم حفظ مدرن بودن وبسایت لازم است که کاربران بتوانند به راحتی به بخش های مختلف وبسایت شما دسترسی داشته باشند. ایجاد پیچیدگی بیش از اندازه و صفحات تو در تو حس بدی را به کاربران القا می نماید.
نوشته های تاثیرگذار به کار ببرید: طوری بنویسید که کاربران مطالب شما را کارآمد و قابل فهم بدانند و از مطالعه محتوای منتظر شده در وبسایت شما لذت ببرند. در نوشته های خود سلایق و عادات کاربران را در نظر بگیرید.
در یک کلام باید به شما بگوییم هنر اصلی آن است که تمام اطلاعات تخصصی و زیبایی های بصری را در حفظ سادگی و سنگینی اعمال نمایید. تا می توانید ساده و گویا کار کنید. کارهای ساده و واضح ماندگارترند. لازم نیست که هر کار جالبی را داخل وبسایت خود استفاده نمایید ، هارمونی کلی وبسایت و تناسب همه ی بخش های آن مساله ای بسیار مهم است.