نابود شدن 85000 شیء موزه چینی‌ها در یک آتش سوزی

نابود شدن 85000 شیء موزه چینی‌ها در یک آتش سوزی
85000 قطعه از موزه محبوب Chinatown (شهر چینی) واقع در آمریکا در آتش‌سوزی از بین رفته است.
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر :  ۸۷۷۴۰

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، موزه چینی‌های آمریکا در سال 2009 در مکان فعلی خود در ساختمان طراحی شده توسط «مایا لین» افتتاح شد. تقریباً سه دهه قبل از آن، پروژه تاریخی Chinatown (شهر چینی) شروع شده بود، و با گذشت زمان از یک پروژه محلی به پروژه ای ملی تبدیل شد.

 

 

اشیاء از بین رفته مربوط به قرن نوزدهم و داستان طولانی مهاجرت چینی‌ها به ایالات متحده از قبیل منسوجات، فهرست‌های رستوران‌ها ، نامه‌های دست نوشته ، بلیط سفر با کشتی و غیره است.

اکنون همه آنها از بین رفته اند.

مقامات موزه چینی‌ها در آمریکا گفتند که عصر جمعه، هزاران مورد از آثار تاریخی و هنری که طی ده‌ها سال آن‌ها را با دقت جمع‌آوری کرده بودند در جریان آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های Chinatown که بیشتر آثار در آن ذخیره شده بود، از بین رفت.

نانسی یائو؛ رئیس موزه، گفت: صد درصد از مجموعه موزه، غیر از آنچه که مشاهده می‌شود از بین رفته است.

این آتش‌سوزی پنج‌شنبه شب در مکانی رخ داده که قبل از تبدیل شدنش به یک مکان فرهنگی، مهاجران چینی را برای ورود به جامعه جدید آموزش می‌داده است. علاوه بر انبار موزه، این ساختمان دارای مراکز متعددی برای گروه‌های مختلف اجتماعی نیز بود.

یائو گفت: سایر اشیاء از بین رفته شامل نامه‌هایی با دقت کارشناسی شده در ایالات متحده برای ارسال پول به خانه است حتی برای آنهایی که به دلیل تبعیض در آمریکا زندگی خوبی نداشته‌اند. لباس‌های عروس سنتی مربوط به اوایل دهه 1900 میلادی معروف به cheongsam که توسط مهاجران و افراد ناشناس با چمدان آورده شده و بعضاً جلوی درب موزه رها شده بودند و عکس‌های مربوط به Chinatown در دهه 1980.

یائو گفت: سقف و بخشی از طبقات فوقانی در ساختمان فرو ریخته است که از نظر ساختاری ناخوشایند است و حداقل برای سه هفته کسی قادر به ورود و بازیابی اشیاء داخل موزه نخواهد بود. وی گفت که اشیایی که گمان می‌رود با آب خیس شده اند ، احتمالاً تا آن زمان آسیب‌های جبران ناپذیری می بینند.

اندرو رودانسکی؛ سخنگوی اداره ساختمان‌های شهر، نیز گفت: بازرسان تعیین کرده‌اند که خسارت قابل توجهی در آتش‌سوزی داخلی به ساختمان وارد شده است و به نظر می‌رسد که ورود به آن در حال حاضر خالی از خطر نیست.

نه نفر از آتش‌نشانان و یک مرد 59 ساله در این حادثه زخمی شده‌اند. مقامات آتش‌نشانی اعلام کردند که این مرد از طبقه پنجم ساختمان نجات یافته و وضعیت جسمانی او در حالت پایدار قرار دارد. آتش نشانان هم دچار جراحات جزئی شدند.

به گفته مائو، پس از اطفاء حریق توسط آتش‌نشانان، مقامات موزه سعی داشتند تا با فریز کردن بعضی از وسایل خیس شده بتوانند آن‌ها را نجات دهند. اما پس از اینکه به آن‌ها گفته شد نمی‌توانند هفته‌ها وارد ساختمان شوند، امید به حفظ این آثار هم در این مجموعه از بین رفت.

وی گفت: از حدود 35000 مورد از اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شد نسخه دیجیتالی پشتیبان تهیه شده است.

گفتنی است بنای این ساختمان که قبل از تبدیل شدن به موزه، یک مدرسه ابتدایی دولتی بوده است، بیشتر مورد بازدید افراد سالمند و برای شهروندان چینی مقیم «چاینا تاون» دارای مرکزیت بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر