«زن، اندیشه، زندگی» از نگاه کاریکاتور

«زن، اندیشه، زندگی» از نگاه کاریکاتور
خانه کاریکاتورحوزه هنری استان اصفهان کارگاه تخصصی این هفته خود را با عنوان "زن، اندیشه، زندگی" برگزار کرد.
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر :  ۸۷۷۳۱

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از محمودرضا صنعتی یکی از اعضای خانه کاریکاتور، در این کارگاه علاوه بر نمایش نماهنگ هایی با موضوع زنان و عملکرد آنان، منصوره دهقانی سخنران این برنامه به بررسی کارتونهایی با موضوعات زنان و همچنین معرفی برخی از کارتونیست ها و کاریکاتوریست های زن مشهور در ایران و جهان پرداخت.

دهقانی که خود یکی از کارتونیست های مطرح اصفهان است درباره ساختار ذهنی مغز و  مقایسه ساختار فیزیکی زنان و مردان، کنش و واکنش و عملکرد هر یک ا ز آنها توضیحاتی را داد و به معرفی «ویرجینیا ولف» پرداخت.

وی گفت: "ویرجینیا ولف" یکی از نویسندگان زن مطرح دنیا است که در 1982 به دنیا آمد و خود را نویسنده مدرنیسم می دانست و نگاه تیزبینانه ای به اطراف خود داشت.

دهقانی در ادامه به بررسی مقاله ای در رابطه با تاثیر جنسیت و محیط در عرصه های خصوصی و عمومی دوره قاجار پرداخت و اینکه زنان چگونه حرکت اجتماعی خود را آغاز کردند.

این هنرمند کارتونیست در ادامه به بررسی کتاب «آرایش و مد و بهره کشی از زنان» پرداخت و در بخش دوم جلسه بانوان کاریکاتوریست پیشکسوت و فعال حال حاضر کشور را مورد بررسی قرارداد.

منصوره دهقانی گفت: اولین کاریکاتورست زن ایرانی، پروین کرمانی متولد 1329 تهران بود. که از سال 48 با هفته نامه توفیق کارش را شروع می کند.از دیگر کاریکاتوریست های زن، می تواناز " پانته‌آ واعظ نیا، بهار موحد بشیری ، لاله ضیایی، فیروزه مظفری و ... نام برد.

وی ادامه داد: کاریکاتور ایران مدیون بانویی به نام" ایراندخت محصص" بوده وی اولین کسی است که عنوان "طنز ترسیمی" را به کاریکاتور در فرهنگ ایران داده است. وی با کمک برادرش"اردشیر محصص" آثار  14کاریکاتوریست فرانسوی را در کتابی گرد آوری می کند. همچنین کتابی با عنوان «طراحان طنز اندیش» شامل آثار "پرویز شاپور و اردشیر محصص وکامبیز درم بخش و... را منتشر کرده و در هفته نامه «تماشا» در فاصله سالهای 52 تا 54 هر شماره به معرفی یک کارتونیست پرداخته است.

دهقانی سپس به بررسی آثار چند تن از  کارتونیست های زن ایران و جهان از جمله «دخشید قدرتی پور» به عنوان یکی از پرافتخارترین بانوان کارتونیست و داور جشنواره های جهانی  که تاکنون جایزه ی جشنواره هایی همچون: ساتریکن، ایتالیا، آیدین دوغان و... را دریافت کرده است پرداخت.

مهناز یزدانی دومین کارتونیست زن اصفهانی بود که توسط سخنران این برنامه معرفی شد، وی گفت: یزدانی کارتونیست پر افتخار و فعال در جشنواره های داخلی، تصویرگر و انیماتوری است که نگاه تیزبین و امیدوارکننده و فضای شادی در آثارش مشاهده می شود.

در ادامه آثاری در حوزه زنان از هنرمندانی همچون فیروزه مظفری، فرزانه وزیری تبار و دیگر کارتونیستهای داخلی و خارجی همچون آن تلنیس، دعا العدل، آنه درنر و ناردی (کارتونیست و مجسمه ساز ایتالیایی) به نمایش درآمد و در بخش سوم جلسه نیز کارتونهایی با موضوعات ویژگی های زنانه (افکار، اندام، تجملات)، کودک همسری، خشنونت علیه زنان، نابرابری نمادها و نمادهای زن و مرد، نقد و بررسی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر