نگاهی به نمایشگاه «طبیعت باجان، طبیعت بی‌جان»

نگاهی به نمایشگاه «طبیعت باجان، طبیعت بی‌جان»
نمایشگاه «طبیعت باجان، طبیعت بی‌جان» تلاش می‌کند رهایی و معمولی بودن بدن‌های غربی را با نگاه غریب و ناآشنای شرقی واکاوی کند.
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر :  ۸۱۹۴۷

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، نمایشگاه انفرادی عکس، ویدئو و چیدمان فاطمه زهتاب با عنوان «طبیعت باجان، طبیعت بی‌جان» ششم دی ماه در گالری‌ ژاله آغاز به کار کرد.

 

 

این نمایشگاه مفهومی از بدن را دنبال می‌کند که به مثابه دیگری، جان خود را از دست می‌دهد تا در چشمان مخاطب از طبیعی به اگزوتیسم تغییر وضعیت دهد. این تغییر وضعیت دیگر نه فقط یک مفهوم که یک جریان فرهنگی است و بیشتر در نسبت با غرب بیان می‌شود و صرفاً تقلید از غرب نیست و می‌تواند چیزی الهام گرفته به‌واسطه آشنایی با فرد خارجی باشد.

این آثار تولید شده از زیست یک‌ماهه هنرمند در محیطی جدید نشات می‌گیرد و به عبارتی اگزوتیسم را در صورتی از عادت شکنی، مفهومی وارونه می‌کند تا از نگاه هنرمند شرقی به غرب نگاه شود. هنرمند، هر عکس‌ واحد را به دو شیوه متفاوت ارائه کرده است.

در جایی از نمایشگاه مواجهه‌ی مستقیم مخاطب با عکس وجود دارد و در دیوار مقابل همان عکس‌ها بریده شده و در قاب‌های کوچک دوباره چیده شده‌اند؛ مخاطب می‌تواند در فضای محدودی که برایش تعیین شده آنها را جابجایی کرده و چیدمان جدیدی ایجاد کند. به این ترتیب تعامل مخاطب در اثر می‌تواند به مفهومی جدید فارغ از اثر و هنرمند منتهی شود.

 

 

در بیانیه این نمایشگاه به قلم زهتاب آمده است:

اگزوتیسم وضع طبیعی(تر) بدن‌ها که در عهد ناصری ایرانیان فرنگ رفته را نوید بهشت می‌داد امروز در فرم دیگری تداوم یافته است هنوز رهایی و معمولی بودن بدن‌های غربی برای ما چشمگیر، غریب و ناشناست. واکاوی عامل و ساز و کار این اگزوتیسم بهانه نمایشگاه پیش روست. پرسش این است که چه کسی از مشروط کردن بدن‌ها از بیجان کردن آنها بهره می‌برد؟

 

 

در چیدمان مرکزی نمایشگاه «طبیعت باجان، طبیعت بی‌جان» که با نوشته‌هایی احاطه شده هنرمند باز به ارجاعات خود در بیانیه باز می‌گردد و تلاش می‌کند تا ایجاد معنای جدیدی برای فضای کلی نمایشگاه ارائه دهد.

نمایشگاه انفرادی عکس، ویدئو و چیدمان فاطمه زهتاب با عنوان «طبیعت باجان، طبیعت بی‌جان» ششم دی ماه در گالری‌ ژاله آغاز به کار کرد و  تا ۱۳ ماه جاری به نشانی کریم خان، خیابان ایرانشهر، خیابان نوشهر، پلاک ۳ میزبان علاقه‌مندان به تماشای آثار هنری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر