تردید در اصالت آثار نقاش معروف اسپانیایی

تردید در اصالت آثار نقاش معروف اسپانیایی
تابلوهای «فرانسیسکو گویا» نقاش اسپانیایی به مبالغی میلیونی فروخته می‌شود، اما یک مورخ هنری انگلیسی مدعی است بسیاری از این آثار، کار دست گویا نیست بلکه به دستیاران وی منتسب است.
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر :  ۸۱۸۷۱

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، به گفته جولیت ویلسون بارو (Juliet Wilson-Bareau) پژوهشگر آثار گویا، موزه‌ها باید آثار منتسب خود به گویا را مورد بررسی مجدد قرار دهند، زیرا تصاویر مشکل‌ساز بسیاری در این موزه ها موجود است.

این مورخ هنری گفت: آثاری که در موردشان شک و شبهاتی وجود دارد، هنوز خواسته یا ناخواسته به عنوان آثار گویا عرضه می‌شوند.

 

 

ویلسون بارو نمایشگاه‌های بزرگی از آثار گویا در اسپانیا و انگلیس را تصدی‌گری کرده است. وی تخمین می‌زند اصالت ده‌ها اثر گویا باید دوباره ارزیابی شوند و برای انجام این کار به سال‌ها تحقیق و بررسی نیاز است.

به گفته وی، بخشی از این مشکل به فهرست آثار گویا مربوط می شود. وی افزود: ما معتقدیم همه آثار این فهرست باید اثر دست گویا باشد. اما در گذر زمان به این نتیجه رسیدم برخی از این آثار متعلق به وی نیست.

این کارشناس آثار هنری گفت: مساله این است که گویا نیز همچون هر هنرمند بزرگی، از استودیویی فعال با دستیارانی برخوردار بوده است، از اینرو، بسیاری از تابلوها را دستیاران وی ترسیم کرده‌اند.

 

 

روزنامه گاردین در گزارشی در این خصوص نوشت: گویا به داشتن دستیارانی معروف بوده، اما تاکنون نقش این افراد در خلق آثار، مورد ابهام قرار گرفته است. فرانسیسکو گویا که از سال ۱۷۴۶ تا ۱۸۲۸ زندگی کرد، به دلیل خلق شاهکارهایی تکریم می‌شود.

گویا مهمترین هنرمند اسپانیایی در اواخر سده هجدهم و اوایل سده نوزدهم به شمار می‌رود که در حرفه هنری‌اش، مفسر و وقایع نگار عصر خود بوده است. وی در یک خانواده متوسط رو به پایین به دنیا آمد و نقاشی را از سن ۱۴ سالگی آموخت.

 

 

گویا در سال ۱۷۸۶، نقاش دربار سلطنتی اسپانیا شد. وی در سال ۱۷۹۳ به یک بیماری غیرقابل تشخیص مبتلا شد که به ناشنوایی‌اش انجامید. از آن زمان به بعد، وجهه تاریک‌تر و بدبینانه‌تری در آثار این هنرمند هویدا شد. 

ناپلئون در سال ۱۸۰۷ فرماندهی ارتش فرانسه در جنگ با اسپانیا را برعهده گرفت و گویا در جریان آن جنگ در مادرید ماند و عمیقا تحت تاثیر وقایع آن زمان قرار گرفت. هرچند وی افکارش را علنا بیان نمی‌کرد، می‌توان آن را در آثار او مشاهده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر