کشاورزان جوان در لباسِ رسمیِ روز یکشنبه/ وستروالد 1913
کشاورزان جوان در راه کلیسا یا کافه ی محلی، لحظه ای در مسیر خود ایستاده و به عکاس اجازه داده اند تا عکس فوری بگیرد. عکس، اندکی زاویه ای رو به پایین دارد و چنین به نظر می آید که آن ها برای رفتن عجله دارند و تنها حضور عکاس باعث توقف شان بوده است. هر سه کلاه به سر دارند و به دوربین خیره شده اند، و با حالت نگه داشتن عصایشان، منتظرند که بعد از اتمام کار عکاس، به راه خود ادامه دهند. می دانیم که "آوگوست ساندر"، غالبا عکس ها را کارگردانی کرده و موقعیت تصاویرش را خود فراهم می کرد؛ او از کشاورزان در گوشه ای از مزرعه، نشسته بر صندلی، برای آلبوم های خانوادگی عکس می گرفت. پس بعید به نظر می رسد که این سه مرد جوان، کاملا اتفاقی با عکاس- که دوربین بزرگ و سنگین خود را بر روی شانه اش حمل می کرده- رو به رو شده اند. این عکس، صحنه سازی شده و به همین دلیل، ابتکاری و هوشمندانه ثبت شده است؛ چنین به نظر می آید که سه کشاورز جوان به خاطر ما ثابت ایستاده اند؛ گویی زمان برای لحظه ای متوقف شده و اجازه داده که در این موقعیت حضور داشته باشیم.
"آوگوست ساندر" (August Sander)، عکاس اهل آلمان بود. آشنایی او با یک فرد ناشناس، سبب گردید که به عکاسی علاقهمند شود و بعدها یک مجموعهٔ تک چهره تهیه کند که ارزش و سودمندی آن امروزه همچنان به قوت خود باقی است. مجموعهٔ انسانهای قرن بیستم او، با وسعت بیمانند خود، دورنمای ناتمامی از سیمای ملت آلمان است که در آن، "ساندر" کثرتی از چهرههای مختلف و ردههای حرفهای را گردآورده است. عکاسان معاصری همچون "دیان آربوس" و "ریچارد اودان"، از آثار او الهام گرفتهاند.
مقبره ساندر در قبرستانِ ملاتن/ کلن ، آلمان
"ساندر" در ۱۸۷۶ به دنیا آمد و از سن کم در کنار پدر خود در معدنی مشغول کار شد. در همان اوان، به عکاس منظره پردازی برخورد، که قصد داشت از منطقهٔ پیرامون معدن عکس بگیرد. "ساندر" ضمن کمک به او، بر آن شد که عکاسی را به عنوان کار آیندهٔ خود برگزیند. او با عزمی راسخ که خاص شخصیت وی بود، تصمیم گرفت یک دوربین تهیه کند و هنر عکاسی را طی اوقات فراغت خود فرابگیرد. با حمایت اکراهآمیز خانوادهٔ خود و به کمک عموی ثروتمندش، موفق شد یک دوربین قطع ۱۳ در ۱۸ سانتیمتر بخرد و وسائل تاریکخانهای را که در کلبهٔ کوچکی در مجاورت یک انبار غله برپا کرده بود، فراهم سازد. نخستین مدلهای "ساندر"، اعضای خانواده اش بودند. او خانوادهٔ خود را بطور دسته جمعی و به طرزی مناسب در برابر دوربین قرار میداد و تصاویر منفی خوبی از آنها تهیه میکرد، اما در کار چاپ عکس، با پارهای از مشکلات روبرو بود. پس از هزار بار آزمایش و خطا، توانست به شیوهٔ چاپ عکس بر روب کاغذ با رنگپذیری مستقیم تسلط یابد. در این شیوه، کاغذ حساس را بر روی تصویر منفی منطبق میکردند و پس از انجام نوردهی با نور روز و سپس رنگ بخشی (Virage) و ثابتسازی عکس، تصویر مثبت را حاصل میکردند. هرچند که نخستین مدلهای "ساندر"، از کار وی راضی نبودند (چرا که عکسها مسلماً هیچگونه ظاهر فریبندهای در خود نداشتند) اما او جستجوهای خود را در این کار سخت ادامه داد. نخستین عکسهای خود را هنگامی بفروش رساند که همکاران او در معدن به او سفارش دادند که از روی عکس دسته جمعی آنان، ۷۰ نسخه برایشان چاپ کند. او خیلی سریع شهرت یافت و بزودی جوانان آلمانی که میخواستند به آمریکا مهاجرت کنند و مایل بودند یادگاری برای خانوادهٔ خود بر جای گذارند، سفارسهای متعددی برای گرفتن تکچره به او دادند.
تعدادی از عکس های این هنرمند را در گالری ببینید.