"لوئیس هاین" وجدانی با یک دوربین

"لوئیس هاین" (Lewis Hine)، عکاس ،جامعه‌شناس و معلم اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی از زندگی مهاجران فقیر، معدنچیان زغال سنگ پیتسبرگ و کودکان کار عکاسی می‌کرد.
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر :  ۸۱۵۲۴

بچه ها روزنامه های صبحِ یکشنبه را با می گردانند/ 1909

 

این عکس از "کودکان روزنامه فروش" کودکانی که با فروش روزنامه در خیابان ها کسبِ در آمد می کنند، نمونه ای از نوع نگرش "هاین" به اجتماع است. سبک عکاسی او، مستقیم و به دور از خلقِ جلوه های ساختگی بود؛ "هاین" به نقل صریح و گویا اعتقاد داشت. در این تصویر، یک ردیف از کودکانی را نشان مان می دهد که منتظر دریافت حق الزحمه فروش روزنامه ها و عودت روزنامه های فروخته نشده ی صبح روز یکشنبه هستند.

او با صراحت، از مقابل، سوژه ها را نگریسته و مطمئن شده که همه آن ها رو به دوربین، متوجه لحظه ی عکاسی هستند.بدین گونه، همه ی آن ها به شکل افرادی منحصر به فرد و قابل تشخیص، با حالت بدن و شکل متمایز، ارائه شده اند. علاوه بر این موضوع، آن ها در عکس به شکل طبقه بندی شده ارائه شده اند و می توانیم قد و اندازه شان را درکنار یکدیگر مقایسه کنیم، همچنین می توانیم سن تک تک شان، به خصوص کوچکترها را حدس بزنیم.

"لوئیس هاین" (Lewis Hine)، عکاس ،جامعه‌شناس و معلم اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی از زندگی مهاجران فقیر، معدنچیان زغال سنگ پیتسبرگ و کودکان کار عکاسی می‌کرد. در سال ۱۹۱۱ کارمند عکاس کمیته ملی کارگران خردسال بود و عکس‌هایی از بهره‌کشی هولناک از بچه‌ها تهیه کرد. "لوئیس هاین" همچنین عکاس صلیب سرخ آمریکا در جنگ جهانی اول بود.

"لوئیس هاین" یک کارگر سابق بود که از طریق اصلاح‌طلبان عکاسی تا دانشگاه و کسب مدرک جامعه‌شناسی پیش رفت؛ از روش انتخابی حکومت آمریکا که رفاه شرکت‌ها را نسبت به رفاه مردم ارجح می‌دانست، بیزار بود. در سال ۱۹۰۸ معلمی خود را رها کرد تا به صورت عکاس مستند تمام‌وقت درآید؛ زمانی که استفاده از یک دوربین قطع بزرگ (View Camera) و ابزار فلش پودری را آموخته بود. "هاین" شروع به عکاسی از ده‌ها هزار نفری کرد که به دنبال سرزمین موعود در آن زمان وارد آمریکا می‌شدند. مهاجرانی که اغلب با کار بی پایان کارخانجات به بیگاری مشغول بودند و در زاغه زندگی می‌کردند. خیلی زود به استخدام کمیتهٔ ملی کارگران خردسال (NCLC) درآمد. در آن زمان حدود ۱٫۷ میلیون بچه در کارخانه‌ها مشغول کار بودند. اغلب او به‌شکل مخفیانه یک کارخانه را با یک دوربین روی دست گرافلکس پنهان شده در یک ظرف نهارخوری عکاسی می‌کرد.

عده‌ای "هاین" را «روزنامه‌نگاری افشاگر» نامیدند، عده‌ای «وجدانی با یک دوربین». وی کار خود را تا دهه ۱۹۳۰ ادامه داد تا سرانجام قانونِ مرکزیِ فدرال علیه کار سخت کودکان به تصویب رسید.

تعدادی از عکس های این هنرمند را در گالری ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر