مدرس شانزدهمین دوره کارگاه‌های تخصصی حروف‌نگاری اسماء‌الحسنی:

اختلاف معرفتی در خلاقیت غربی و ایرانی / تایپوگرافی ایران با زبان جهانی فاصله زیادی دارد

اختلاف معرفتی در خلاقیت غربی و ایرانی / تایپوگرافی ایران با زبان جهانی فاصله زیادی دارد
حسین چمن‌خواه مدرس و کارشناس گرافیک گفت : بین تایپوگرافی ایران و غرب اختلاف مبنایی ومعرفتی وجود دارد که به نوع نگاه ما به زیباشناسی تایپوگرافی ایرانی - اسلامی برمی‌گردد.
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر :  ۸۱۴۵۸

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، حسین چمن‌خواه مدرس شانزدهمین دوره کارگاه‌های تخصصی تایپوگرافی اسماءالحسنی و طراح گرافیک درباره سبک و سرفصل آموزش کارگاهی تایپوگرافی گفت: در تایپوگرافی چهار شیوه شامل طراحی حروف، کار با اقلام خوش‌نویسی، کار با اشکال هندسی و کار با تایپ را می‌توانیم نام ببریم. اما سبک کاری من، کار با اقلام خوش‌نویس است.

این هنرمند و طراح گرافیک تاثیر برگزاری ۱۵ دوره از جشنواره در سال‌های اخیر در معرفی تایپوگرافی به عنوان یک هنر ایرانی - اسلامی را خوب ارزیابی کرد و افزود: مقوله تولید اثر از جانب گروهی از طراحان به صورت شبکه‌ای در شهرهای مختلف درآمدن، تغییر چشم‌گیری در سطح شهرهای مختلف خصوصا در طراحی بیلبورد در حدود 7-8 سال اخیر به وجود آورده است.

چمنی مسئله استعدادیابی را مسئله مهمی دانست و به عنوان نمونه یکی از شاگردانش را مثال زد که رتبه اول جشنواره را کسب کرده است و در این باره بیان کرد: تنظیم زمان و انتخاب دقیق و بهتر اساتید و به‌کارگیری بهتر نام رشته تایپوگرافی شاید به کشف و استعدادیابی در این هنر کمک کند.

وی در پاسخ به اینکه هنر تایپوگرافی چه میزان ظرفیت انتقال مفاهیم ارزشی را دارد، پاسخ داد: تنوع و گستردگی خوش‌نویسی از گذشته به دست ما رسیده است و این هندسه نابی برای ما به ارمغان آورده که خیلی‌ها علاقه‌مند به‌کارگیری این اقلام‌اند و از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.

این هنرمند در پایان گفت: زبان فرمی تایپوگرافی ایران با زبان جهانی فاصله زیادی دارد. بین تایپوگرافی ایران و غرب اختلاف مبنایی وجود دارد که به نوع نگاه ما به زیباشناسی تایپوگرافی ایرانی - اسلامی برمی‌گردد.

این هنرمند افزود: تایپوگرافی ما متاثر از اقلام خوش‌نویسی‌ است که یکی از زیبایی شناسی‌های حاکم بر تایپوگرافی است، که روند تغییرات سطحی و درازمدتی در حروف را دنبال می‌کند، برخلاف خلاقیت در هنر غرب که تنوع مهم است. یک اختلاف معرفتی در خلاقیت غربی و ایرانی وجود دارد. اما نمی‌دانم کجا این دو در هم آمیخته می‌شوند و تولید مشترک می‌کنند.

حسین چمن‌خواه کارشناس گرافیک، شاگرد استاد مسعود نجابتی و عضو کانون هنر شیعی است. وی دارای کسب رتبه در چندین نمایشگاه و طراح پوستر اصلی سیزدهمین نمایشگاه پوستر حروف‌نگاری اسماءالحسنی است.

گفتنی است، به مناسبت برگزاری شانزدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماءالحسنی، کارگاه‌های تخصصی این رشته در پنج استان با حضور هنرمندانی از سراسر کشور از ۲۱ تا ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر