گشایش نمایشگاه «جوان ایرانی» در نگارخانه ابوالفضل عالی

گشایش نمایشگاه «جوان ایرانی» در نگارخانه ابوالفضل عالی
نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور«جوان ایرانی» در حوزه هنری گشایش یافت.
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کد خبر :  ۴۶۸۴۱

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی»؛ برگزیده و منتخب آثار دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور ایرانی بعد از ظهر دوشنبه 18 آذر ماه در «نگارخانه ابوالفضل عالی» حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبائی مدیرمرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی گشایش یافت.

 

 

داوود ضامنی معاون فرهنگی و هنری امور استان‌های حوزه هنری در حاشیه مراسم گشایش این نمایشگاه با بیان اینکه دیدگاه نسبت به جوان در کشور عموما برگرفته از مشکلات و مسائل جوانان بود، گفت: در چند سال گذشته دو روایت از جوان ایرانی در بین کارشناسان و صاحب نظران و مسئولین کشور و بعضا اهالی رسانه به وجود آمد و یک نگاه این بود که ما جوان را به عنوان یک مسئله و معظل و چالش بررسی کردیم و مدام گفتیم که جوان به یک چالش تبدیل شده که باید دولت‌ها کنترل کرده و برای آن هزینه کنند.

وی ادامه داد: پیرو این نگاه به جوان ایرانی آماری منتشر می‌شد که طلاق افزایش پیدا کرده، سن اعتیاد کاهش پیدا کرده، نزاع دسته جمعی افزایش داشته و به نوعی مفهوم جوان و جوانی را اینگونه روایت کردند که یک معظل جدی به نام جوان در جامعه وجود دارد و ما باید این جوان را کنترل کنیم و تعیین کنیم که جوان که چه کند و چه نکند و چه چیزی برای او خوب است و یا چه چیزی برای او بد است.

معاون فرهنگی و هنری امور استان‌های حوزه هنری با یادآوری اینکه بر خلاف این دیدگاه، نگاه دیگری به جوان به عنوان فرصت نگاه می‌کرد، خاطر نشان کرد: نگاه دیگر این است که جوان را به عنوان یک راه حل و فرصتی برای حل مسائل جامعه ببینیم و اتفاقی که در این نمایشگاه افتاده در واقع نگاه به جوان از دریچه دوم است و محتوای آثار در نمایشگاه «جوان ایرانی» بیانگر جوان به عنوان یک حلال مسئله است به جای آنکه ما دائما از جوان و مشکلات آن صحبت کنیم.

 

 

ضامنی تصریح کرد: به نظرم وجه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاه‌های مشابه دیگر به زاویه نگاه و نوع نگاهی است که همکاران ما در حوزه هنری خراسان شمالی داشتند و هنرمندان کشور مشارکت خیلی خوبی در این خصوص داشتند و در این نمایشگاه فقط منتخبی از آثار جشنواره به نمایش درآمد و به طور طبیعی همه آثار امکان نمایش نداشتند.

وی همچنین بیان کرد: به نظرم وقتی کسی مجموعه آثار را می‌بیند حس ملالت و خستگی و درماندگی از جوان به او القاء نمی‌شود بلکه نوعی امید، نشاط و حل مسئله را در این نمایشگاه می‌بیند.

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» تا 25 آذرماه در نگارخانه «ابوالفضل عالی» حوزه هنری دایر و میزبان علاقمندان و بازدیدکنندگان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر