مظلومیت شهدای غواص در قاب «شهید هور»

مظلومیت شهدای غواص در قاب «شهید هور»
حسین عصمتی هنرمند نقاش که آثار خود را مدیون شهدا می‌داند، تابلوی «شهید هور» را نمایشی از مظلومیت و تنهایی شهدای غواص معرفی کرد.
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر :  ۴۶۸۱۱

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، حسین عصمتی هنرمند نقاش با اشاره به محتوای تابلوی «شهید هور» که در نمایشگاه تجسمی «بسیجی» به نمایش گذاشته شده، گفت: موضوع اثر غواص‌هایی هستند که با دستان بسته به شهادت رسیدند. تنهایی و مظلومیت شهدای غواص را در این اثر به تصویر کشیدم و برایم مهم بود شرایط خاص آنها را در قاب تصویر بیاورم.

وی در رابطه با تابلوی نقاشی شهید غواص، بیان کرد: چهره «شهید لبخند» را برای تصویر شهید غواص به کار بردم و سعی کردم چهره همان شهید باشد و حالت را در طراحی تغییر دادم تا مظلومیت شهدای غواص را نشان دهم و فضای نیزار و آب هور که شهید در داخل آن است را در تصویر آوردم و این شهیدی که در نیزار افتاده به نوعی نماد غواص‌هایی است که با دستان بسته به شهادت رسیدند.

عصمتی درباره بازتاب تصویری از سیمرغ که در تابلوی «شهید هور» در آب هور تابلو منعکس شده، یادآور شد: این را به عنوان نماد پرواز روح شهید به تصویر کشیدم که تصویر آن در آب افتاده، همینطور پرنده‌ای که در حال خواندن است و گویی داستان شهادت شهید را روایت می‌کند.

 

 

وی انتقال مسائل و پیام انقلاب اسلامی و وقایع آن در آثار هنرمندان را امری ضروری دانست و گفت: گاهی لازم است آثار نمایانگر وقایع روز باشند، مانند همین تابلو «شهید هور» که برگرفته و متاثر از تشییع پیکر شهدای غواص تفحص شده است و در واقع هنرمند وقتی یک اثر هنری را تولید می‌کند به دنبال این است که با مخاطب خاص خود ارتباط برقرار کند.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: ارتباط هنرمند به واسطه آثارش با مخاطب گاهی از لحاظ زیبایی بصری و بر مبنای فرم و رنگ است و گاهی بر اساس موضوع و محتواست و تلاش من به تصویر کشیدن موضوعات روز است و تلاش می‌کنم بازتاب وقایع خاص را در آثارم به مخاطب عرضه کنم. ممکن است حتی مسائل چندان هم به روز نباشد، اما وقایعی باشد که حتما باید ثبت شود و در معرض دید مخاطب قرار گیرد.

عصمتی به محدودیت‌های نمایش تاریخ در آثار هنری نیز پرداخت و گفت: بیش از بازتاب تاریخی و وقایع، محتوای اتفاق‌ها مورد توجه است، البته در نقاشی این موضوع مدنظر من است و ممکن است انتقال پیام مستقیم در گرافیک و یا آثار عکاسی شده یک عکاس میسر باشد و در نقاشی به محتوای کلی وقایع توجه می‌شود.

شایان ذکر است، نمایشگاه هنرهای تجسمی «بسیجی» هفته گذشته پنجم آذرماه به مناسبت هفته بسیج در نگارخانه‌های «ابوالفضل عالی» و «شماره یک خانه عکاسان» حوزه هنری افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر