قاعدتا مستحضرید که یک وبسایت معمولا از ترکیب دو یا چند رنگ به عنوان تم اصلی بهره می برد ، بنابراین باید در انتخاب این رنگ ها و تناسب آن ها در کنار یکدیگر حسابی دقت نمود و سایر المان ها را جوری در نظر گرفت که تم کلی سایت زیبا بوده و از یک قاعده کلی پیروی کند.
در مقاله قبلی تحت عنوان ” اصول استفاده از رنگها در طراحی وبسایت ” با اصول استفاده از رنگ ها تا حدودی آشنا شدید. در ادامه همراه ما باشید.
رنگ های جذاب از نگاه روان شناسان
در انتخاب رنگبندی یک سایت اینطور نیست که هر رنگی از نظر شما جذاب یا زیباست را انتخاب نمایید. این رنگ ها هستند که می توانند برند و نام تجاری شما و وبسایت شما را تقویت کنند و کاربران را به استفاده از آن ترغیب نمایند. انتخاب رنگبندی یک سایت کار ساده ای نیست و در آن باید تلفیقی از هنر و علم را در نظر گرفت ، علمی که اصول و قواعد انتخاب رنگ را تعیین کند و هنری که زیبایی و هارمونی آن را تضمین نماید.
رنگی که انتخاب می نمایید باید متناسب با کارکرد وبسایت شما باشد و با توجه به کارکرد یک وبسایت انتخاب شود. هر رنگ حس و ویژگی عاطفی خاصی را در کاربران القا می کند و باید انتخاب رنگبندی وبسایت با توجه به همین موضوع انتخاب شده و با توجه به همین اصول علمی به کارگیری گردد. در ادامه شما را به طور کلی با تاثیر عاطفی رنگ های مهم آشنا می نماییم.
تاثیر عاطفی رنگ ها بر روی کاربران وبسایت
رنگ زرد : رنگ رنگی سرزنده و شاداب است و معمولا برای جلب توجه از آن استفاده می شود. از این رنگ برای بک گراند صفحات استفاده نمی کنند چرا که به شدت خسته کننده بوده و چشم کاربران را می آزارد
رنگ قرمز : رنگی با انرژی بالاست ، افزایش دهنده ضربان قلب بوده و حس فوریت و اضطرار را به کاربر القا می نماید. معمولا در حراج های کلی از رنگ قرمز استفده می شود.
رنگ آبی : این رنگ احساس صداقت و امنیت بالایی ایجاد می کند ، آبی نوعی آرامش به همراه صداقت را به کاربران القا می نماید. برای همین است که از این رنگ در سایت های تجاری و بانک ها استفاده زیادی می کنند.
رنگ سبز : رنگ سبز رنگ القا دهنده حس تمکن مالی و ثروت است. همراهی با ثروتمندان ، سبز راحت ترین رنگ برای چشم انسان است ، برای همین برای دگمه های خرید و تم فروشگاه ها ، علی الخصوص بخش فروش از آن استفاده می کنند.
رنگ صورتی : این رنگ بسیار رمانتیک است و زنانه ترین رنگی است که می توان در نظر گرفت. ورتی القا کننده لطافت به همراه پاکیزگی است. برای همین معمولا وبسایت های بانوان یا محصولات آرایشی و بهداشتی به سراغ صورتی می روند.
رنگ بنفش : این رنگ برای تسکین دادن و آرام کردن به کار می رود. حس آرامشی که رنگ بنفش القا می کند بی نظیر است. این رنگ آرامش همراه با شادی را به ارمغان می آورد و در مدت زمان حس اعتماد ایجاد می نماید.
رنگ سورمه ای: از این رنگ برای ایجاد حس اعتبار و ارزش استفاده می نمایند. سورمه ای همیشه رنگ افراد متشخص و با کلاس بوده است و همواره حس استحکام ، قدرت و توانایی را القا می نماید.
روانشناسی رنگ ها در طراحی وبسایت
رنگ ها را ساده نگیرید. رنگ ها می توانند نویدگر یک ایده خاص باشند ، پیام خاصی را برسانند ، احساسات را دستخوش تغییر نمایند و حسی خاص را به کاربران القا کنند. رنگ های روشن و پر زرق و برق حس شادمانی و انرژی مثبت القا می نمایند و در مقابل آن ها رنگ های تیره و مرده همیشه احساسی دلگیر القا می کنند.
در روانشناسی انتخاب رنگ ؛ تاکید می شود که رنگ های گرم حس خوش بینی ، شور و هیجان و خلاقیت را به کاربران القا می نمایند. در عوض آن رنگ های خنک نماد صلح و آرامشند ، ایجاد سازگاری می نمایند به همین منظور است که شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها زیاد به سرغ رنگ های خنک و سرد می روند.
فراموش نشود که علاوه بر القای احساسات ، هر رنگ می تواند یک پیام جهانی داشته باشد. به عنوان مثال رنگ قرمز آتشین در جهان نماد اعلام خطر و هشدار است. باید اشاره کنیم که در طراحی وبسایت ما با یک رنگ کار نداریم و معمولا بین دو الی پنج رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. اینجاست که کار دارای پیچیدگی های خاص خود می شود و باید از صاحب نظران و کارشناسان این حوزه مشورت گرفت. تا نتیجه کار معقول بوده و ما را دچار مشکل نکند.