همایش نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در یزد

همایش نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در یزد
برگزاری همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد از مفاخر طنز ایران در یزد
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر :  ۴۶۶۹۹

 

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری، همایش ملی بزرگداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد به پاس خدمات ارزنده وی به فرهنگ و ادب پارسی به ویژه طنز با حضور دکتر قاسم برید لقمانی رییس دانشگاه یزد، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری ، محمد صادق کوچک‌زاده رییس حوزه هنری یزد و تعدادی از مسئولان فرهنگی استان و همچنین چهره‌های علمی و ادبی کشور، استادان، پژوهشگران، نویسندگان، شاعران، طنزپردازان، دانشجویان و جمع کثیری از دوستداران شعر و ادب در دانشگاه یزد برگزار شد.

در آغاز این همایش که با حضور گسترده دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی همراه بود، سخنرانان با تبیین وجوه شخصیت ادبی، پژوهشی و اجرایی استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد به تحلیل و بررسی آثار طنز و خدمات ارزنده فرهنگی، ادبی و پژوهشی وی پرداختند.

در این همایش همچنین مقالات تحقیقی و پژوهشی در زمینه وجوه علمی، ادبی و آثار این چهره سرشناس طنز و ادبیات ایران با هدف ترویج و تقویت طنز فاخر ارائه شد.

 

نگاهی جدی به طنز

 

دکتر اسماعیل امینی مدرس دانشگاه و طنز پژوه در این مراسم گفت: طنز فاخر و جدی خادم فرهنگ و انسانیت است و به زبان و بلاغت اهمیت می‌دهد چون می‌خواهد کار هنری انجام دهد و زیبایی و نگاه فرازمند انسانی را جایگزین شتاب‌زدگی و تفریح و تمسخر کند.

وی با بیان این که بزرگان طنز ایران از گذشته‌های دور تاکنون به گونه‌ها و ابزارهای مختلف، طنز متکی بر اندیشه انسانی را رواج داده‌اند ادامه داد: ابوالفضل زرویی نصرآباد نیز بخشی از این سلسله بزرگ است.

این مدرس دانشگاه افزود: زرویی نصرآباد با هوشمندی متوجه می‌شود که چاره ستیزه‌ها، جدال‌ها و مرزبندی میان انسان‌ها این نیست که ما یک طرف بایستیم و به طرف مقابل تیر استهزاء و خشم و تمسخر پرتاب کنیم. این درسی بود که از بزرگان این عرصه به ویژه استاد ابوالقاسم حالت، منوچهر احترامی و کیومرث صابری فومنی(گل آقا) یاد گرفته بود.

امینی با اشاره به دو ره‌آورد خاص و ویژه در کارهای زرویی نصرآباد که او را متمایز کرده گفت: یکی جدی کردن مسئله اجرای طنز در حضور مخاطبان مانند اجرای زنده و حضوری طنز از طریق شب‌های شعر طنز «در حلقه رندان» که پیش از آن رایج نبود و غالبا به صورت طنز مطبوعاتی و کتاب عرضه می‌شد و دیگری قبولاندن طنز به جامعه دانشگاهی که طنز هم جدی است و می‌تواند موضوع درسی، مطالعه و پژوهش قرار گیرد.

وی در همین رابطه اظهار کرد: کار بزرگی که زرویی انجام داد این بود که سرِ شوخی را در دانشگاه باز کرد و الان کار طنز و طنزپردازی در دانشگاه دستِ‌کم نیست. امروز در بعضی دانشگاه‌ها واحد اختیاری دارند و ادبیات طنز به عنوان یکی از گرایش‌های دوره ارشد طراحی شده است. حتی خوشبختانه در کتاب‌های فارسی عمومی در بخشی از کتاب‌ها فصلی به ادبیات طنز اختصاص داده شده است.

امروز به دلیل جدی شدن ماجرای طنزنویسی بسیاری از اهل قلم به طور تخصصی فقط در زمینه طنز فعالیت می‌کنند، کاری که قبلا رایج نبود.

غیر از آثار فاخر زرویی نصرآباد، برکات دو بنیان محکمی که بر اثر تلاش‌ها و همت وی گذاشته شده برای فرهنگ و ادبیات ایران زمین ماندگار خواهد بود.

 

آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزی فاخر و با اسلوب است

 

دکتر بهرام پروین گنابادی(پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) با بیان این که یکی از هنرهای زرویی نصرآباد گشودن در طنز به دانشگاه بود گفت: ما تقریبا 800 سال اِخوانیه داریم اما جدی گرفته نشده و به شکل خاصی در پایان دیوان‌ها آمده است. در اخوانیات شاعر می‌توانسته حرف دلش را بزند و ما در اخوانیات شاعران گذشته، زندگی خصوصی آنها و مسائل اجتماعی آن دوران را پیدا می‌کنیم.

زرویی نصرآباد علاوه بر ذوق، هنر و استعداد در زمینه سنت‎های اخوانیات، استقبال و تطور و نقیضه پردازی شناخت آگاهانه داشت و در آثارش آگاهانه به هنرنمایی پرداخته است.

این پژوهشگر با بیان این که مرحوم زرویی در زمینه طنز مطبوعاتی بسیار باهوش و موفق بود اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های طنز مطبوعاتی سرعت عمل است که با هوش هیجانی ارتباط دارد.

در آینده نیز از آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان طنز فاخر با نوآوری‌های دقیق و عمیق و طنز با اسلوب یعنی طنزی که ادامه دهنده سنت‌های قبلی است یاد خواهد شد.

وی در پایان با بیان این که یزدی‌ها با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها هر سال سعی می‌کنند برای یکی از بزرگان و مفاخر خود بزرگداشت برگزار کنند گفت: در واقع هر بزرگداشتی به وجود آوردن و انباشت سرمایه نمادین فرهنگی است.

 

دکتر مجید بهره‌ور از دیگر سخنران این همایش بود که به نقیضه‎های استاد زرویی نصرآباد اشاره کرد و خلق آثاری با چاشنی شوخ طبعی و هزل‌آمیز در قالب‌های مختلف از روی روایت‌ها، خودنوشت‌ها، زندگی‌نامه و سفرنامه را از جمله توانایی‎های این طنز پرداز شهیر کشورمان عنوان کرد.

 

دکتر مجید پویان دبیر علمی همایش هم ضمن قدردانی از همکاری حوزه هنری استان یزد و دفتر طنز حوزه هنری کشور و سایرنهادهای فرهنگی هنری استان در برگزاری این همایش به برخی شیرین کاری‌های زرویی در آثارش از جمله تذکره المقامات، رفوزه‌ها و افسانه‌های امروزی اشاره کرد و گفت: زرویی در زمینه طنزنویسی یک نابغه بود.

 

برگزاری شب شعر یاد استاد(ویژه برنامه محفل طنز قندشکن) با موضوع اخوانیه‌ای برای ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور چهره‌های برجسته طنز و ادبیات کشور و اهالی فرهنگ و ادب در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد، برگزاری نشست‌های تخصصی درباره تجربه‌های طنزسرایی و طنزنویسی، برگزاری کارگاه‌های مبانی طنز مطبوعاتی و مبانی داستان کوتاه طنز با حضور استادان برجسته کشوری از جمله برنامه‌های این همایش سه روزه بود.

همایش ملی نکوداشت زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد هم‌زمان با سالگرد درگذشت این شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز برجسته یزدی به همت دانشگاه یزد، دفتر طنز حوزه هنری کشور، حوزه هنری استان یزد و همکاری نهادهای علمی، فرهنگی و هنری استان از 6 تا 8 آذر در دانشگاه یزد برگزار شد.

ابوالفضل زرویی نصرآباد پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبیات و طنز بود که 10 آذرماه 1397 در سن 49 سالگی به دلیل عارضه قلبی در احمد آباد مستوفی تهران چشم از جهان فرو بست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

گزارش تصویری

 

ارسال نظر