دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران خبر داد؛

برپایی نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم در ایران

برپایی نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم در ایران
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران با اشاره به جزییات حضور ایران در اجلاس عمومی یونسکو، از تصویب برپایی نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی به میزبانی شهر مشهد مقدس خبر داد.
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کد خبر :  ۴۴۶۰۱

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایرنا، حجت الله ایوبی با اشاره به برگزاری چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو اظهار داشت: امسال در روزهای آغازین چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو، اجلاس وزرای علوم کشورهای مختلف برگزار شد و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از ایران در این مهم حضور و با مقامات یونسکو از جمله خانم «اودره ازوله» مدیرکل یونسکو دیدار و گفت وگو داشت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران ادامه داد: در این جلسه همچنین از عملکرد کمیسیون ملی ایران از جمله میزبانی شهر همدان از ششمین اجلاس راه ابریشم گزارشی ارائه شد و این اقدام شایسته جمهوری اسلامی ایران مورد ستایش قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور نماینده وزارت فرهنگ در میان نمایندگان و وزرای فرهنگ کشورهای مختلف در اجلاس امسال یونسکو توضیح داد: نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ضرورت توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتقای فرهنگ و جلوگیری از سوءاستفاده از آن در جهات ضد فرهنگی سخن گفت که از نکات خوب مطرح شده در این اجلاس بود.

ایوبی با اشاره به دیدار با مدیرکل یونسکو و معاونان وی به ابتکار ایران درباره جاده ابریشم به عنوان میراثی معنوی و نه تنها میراثی تجاری اشاره کرد و افزود: طرح برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه و کنفرانس علمی درباره هنر خوشنویسی در راه ابریشم تهیه شد، اغلب کشورهای راه ابریشم، هنر خوشنویسی دارند و این مهم از وجوه امتیاز تمدن‌های کهن به دنیای غرب است. این طرح با افراد مختلف مطرح شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه از برگزاری نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی در مشهد مقدس خبر داد و گفت: از شهردار و شورای شهر مشهد تقدیر می‌کنم که میزبان نخستین اجلاس و نخستین نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم خواهند بود و در این اجلاس، نمایندگانی از چین، ژاپن، کره و حتی کامبوج و کشورهای اسلامی حضور دارند.

وی تاکید کرد: طرح برپایی این اجلاس و این نکته که هنر می‌تواند موجب جمع شدن کشورهای مختلف در کنار یکدیگر شود در یونسکو و در بین مدیران بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت. توجه به عنصر هنر و آغاز این کار با خوشنویسی ابتکار مهمی است و خراسان که مرکز فرهنگی ایران و جهان پیرامون است به عنوان مهد هنر خط و خوشنویسی است.

 

 

ایوبی ادامه داد: طرح ما فراتر از این خواهد بود؛ هنر خوشنویسی را هنر نخست می‌دانیم و در ادامه به سراغ هنر مینیاتور، تجلید، تذهیب، تشعیر و خلاصه هنر کتاب خواهیم رفت چراکه راه ابریشم در مسیر تمدن‌های کهن قرار دارد و همیشه کتاب و نوشتن و دانش در میان این تمدن‌ها مورد احترام بوده و کتاب پیرامون این تمدن‌ها شکل گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران عنوان کرد: هنر ما بر اساس دانش و دانستن معنا و تعریف شده و در اجلاس همدان این ایده ایران مطرح شد که راه ابریشم فقط یک راه تجاری نیست و راه تبادل فکر و اندیشه است. اگر می‌خواهیم در بخش میراث ناملموس، پرچم راه ابریشم و ایران را برافرازیم و فعال شویم باید از خوشنویسی شروع کنیم و در ادامه سراغ دیگر هنرهای مربوط به کتاب برویم. آغاز این اتفاق مهم با همدان بود و همیشه از شهر و مردم همدان تقدیر می‌کنم.

ایوبی تصریح کرد: آمدن شهر مشهد، این پروژه را کامل می‌کند و تلاش می‌کنیم شهر مشهد به عنوان شهر امام رضا(ع) و شهر شمس الشموس، به عنوان شهر علم و فرهنگ و دانایی و در عرصه هنر به عنوان شهر هنر کتاب جهان و یونسکو معرفی شود. شهر مشهد امروز به عنوان یکی از شهرهای یادگیرنده یونسکو است و برپایی نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی دومین اقدام ما خواهد بود و در ادامه شاهد برپایی برنامه‌های دیگری در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: گنجینه‌های آستان قدس و موزه‌ها و مکاتب متعدد در عرصه هنر کتاب، از قدیم تاکنون در مشهد شکل گرفته و این امر می‌تواند موجب شود این شهر را به عنوان پایگاه کتاب به دنیا معرفی کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران اظهار امیدواری کرد پس از برپایی این برنامه بتوان با کمک شهر مشهد و آستان قدس رضوی موزه خوشنویسی راه ابریشم تاسیس شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر