"میرزا موسی" جدِ بزرگ "مرتضی ممیز"

"آقا میرزا موسی"، پسر"حاج میرزا حسن" معروف به "ممیز" بود. در چهره نگاری چیره دست بود و از همین توانایی، در رتوش کردن عکاسی یعنی رفع معایب عکس روی شیشه عکاسی، استفاده می کرد و این عمل را بسیار ظریف و ماهرانه انجام می داد.
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد خبر :  ۴۴۵۸۰

"آقا میرزا موسی"، پسر"حاج میرزا حسن" معروف به "ممیز" بود. در چهره نگاری چیره دست بود و از همین توانایی، در رتوش کردن عکاسی یعنی رفع معایب عکس روی شیشه عکاسی، استفاده می کرد و این عمل را بسیار ظریف و ماهرانه انجام می داد.

تاریخ تولد این هنرمند، به درستی مشخص نیست ولی تاریخ وفات او، 1319 ه.ق بوده است و منابع مختلف اشاره دارند که در سال های آخر زندگی، مبتلا به نوعی جنون شده است.

"میرزا موسی"، هم در نقاشی سیاه قلم ماهر بود که در آن دوره برای چاپ سنگی به کار می رفت و هم در چهره نگاری با رنگ و روغن، دستی قوی داشت. وی پس از مرگ "ابوتراب غفاری"در سال 1307 ه.ق، به جای او طراح روزنامه شرف شد و چهره های اشراف و رجال سیاسی را در آن روزنامه به تصویر می کشید. از شماره 74 روزنامه شرف، به تاریخ 1307 ه.ق، میرزاموسی تصویرگر روزنامه بوده است و همه تصویرسازی هایش که در این روزنامه امضا شده اند، با قلم هاشور و به تکنیک نقطه زدن اجرا شده اند. در بررسی دقیقی که از این تصاویر به عمل آمد، مشخص شد که تعداد آن ها 28 اثر است که شامل دو منظره  و 26 پرتره است. 18 چهره، نگاه رو به رو دارند، یک چهره به صورت سه رخ به طرف عطف است و چهار چهره، سه رخ خلاف عطف و سه چهره، نیمرخ هستند. بنابراین، "میرزاموسی" بیشتر چهره ها را از رو به رو اجرا می کرده است.

قطع روزنامه شرف، رحلی بزرگ و تعداد صفحات آن چهار و گاهی شش صفحه بوده است و صفحه اول آن در تمام شماره ها به عنوان و تصویر یکی از رجال سیاسی یا شاه و شاهزادگان اختصاص داشته است و در سایر صفحات هم گاهی تصویری دیده می شود. نوشته های متن، به خط "میرزارضا کلهر" بوده که با تصاویر و کادر و گوشه های تزیینی صفحات، ترکیب و چشم انداز بسیار موزونی داشته است.

"میرزا موسی"، طراحی و تکنیک سیاه قلم را از "میرزا ابوتراب غفاری" آموخت. او مقام سرهنگی و نیز نقاشباشی وزارت انطباعات را به دست آورد و با صنعت چاپ و گرافیک زمان خود ارتباطی نزدیک و موثر داشته است. وی جد بزرگ "مرتضی ممیز" طراح گرافیک نام آور معاصراست.

 

تصویر "سلمان خان صاحب اختیار" ملقب به "امیرالامرا"/ سیاه قلم با هاشور/ چاپ شده در روزنامه شرف

 

تصویر "میرزا ابوتراب خان سرتیپ"/ سیاه قلم با قلم هاشور/ چاپ شده در روزنامه شرف

 

تصویر "شیخ الطبا"/ سیاه قلم با قلم هاشور/ چاپ شده در روزنامه شرف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر