آندره کرتس؛ در جستجوی اتفاقات

آندره کرتس؛ در جستجوی اتفاقات
قاطعیت این عکس نه در خود شیء بلکه در درک عکاس و نوع نگرش او به موضوع است.
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر :  ۴۴۵۶۸

 

پیام عکس، همچون عنوانش ساده است. چنگال به لبه ی بشقاب تکیه داده شده و سایه ی هر دو، با یکدیگر همگام شده اند. هر دو شیء با کادربندی عکاس برش خورده اند؛ تنها بخش بسیار کوچکی از بشقاب در عکس نشان داده شده است. "آندره کرتس" از زاویه ی بالا، حدودا 40 درجه، عکس را ثبت کرده است. در برخی از جاها به محل ثبت عکس نیز (پاریس)، اشاره شده که این کار موجب گمراه شدن بیننده از فضای اصلیِ عکس می شود؛ چون که این عکس،نمونه بسیار معینی از عکاسی آوانگارد(پیشرو) است و خاستگاه این نوع عکاسی، در دهه ی 1920، برلین و مسکو بوده و نه شهر پاریس.

قاطعیت این عکس نه در خود شیء بلکه در درک عکاس و نوع نگرش او به موضوع است. حس زیباشناختیِ عکس با درک محیط اطراف و نگرش ویژه ی عکاس به آن شکل گرفته است.

"کرتس" عکاسی و فرآیندهای تکنیکی چاپ عکس ها را به شکل خودآموز فرا گرفته بود. با این حال هواخواه درجه یک مسایل تکنیکی بود. در خلال جنگ جهانی اول، زمانی که همچنان در مجارستان زندگی می کرد، عکس شناگرِ زیر آب را در لحظه ی ناگهانی وقوع این صحنه، در سطح وسیع استخر، شکار کرده بود؛ منظور این که ابزارآلات عکاسی، تنها با تجربه ورزی و استفاده از آن ها ارزشمند هستند.

 

آندره کرتس

 

"کرتس" در جستجوی اتفاقات بود، به دنبال چیزهایی که سریعا تغییر شکل می دهند. موضوع مورد علاقه ی او، نمایش حس و حال اتفاقات ساده و عادی در زندگی روزمره بود. با وجود این که عکس های او گه گاه در روزنامه ها و مجلات به چاپ می رسید، اما در پاریس به این نتیجه رسید که فتوژورنالیسم حاکم، مطابق خواسته های او نیست: «آن ها به دنبال عکس های تکنیکی و استنادی هستند، نه تصویر گویا.»

وضعیت این مهاجر مجار در فرانسه، او را به مهاجرتی دوباره، به مقصد نیویورک واداشت. او با ارائه ی مجموعه عکسِ نگاهی به میدان واشنگتن از منظره ی اتاق (1953)، نقش تاثیرگذاری را در پیشرفت عکاسی ایفا کرد. اوجِ جذابیت در آن منطقه، زمانی به وجود آمده که به قول یک منتقد، «کرتس به پایین نگاه کرده است.»  شاید که جز این نتوان به شکل مناسب، آثار هنری او را توصیف کرد.

تعدادی از عکس های این هنرمند را در گالری  ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر