کاهش تعداد هنرمندان فعال در عرصه هنرهای اصیل ایرانی و نمایشگاههای نگارگری از جمله تبعات هیاهوی دنیای مدرن و آمدن هنرهای جدید است.
در این میان، به باور بسیاری از کارشناسان عرصه هنرهای تجسمی، تلفیق میان رشتههای کهن و مدرن میتواند علاوه بر زنده نگهداشتن این هنرهای اصیل، در جذب سلیقههای مختلف نیز تاثیرگذار باشد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، آثار تاها حامد که این روزها با عنوان «پریان» در گالری ثالث به نمایش گذاشته شده نیز با همین رویکرد خلق شده است؛ آثاری که در آنها با استفاده از ابزار، روشها و سبکهای نوین، هنرهای کهن و اصیل ایرانی به نمایش گذاشته شده است.
تاها حامدی، هنرمند جوانی که ۲۷ اثر را در تکنیکهای مختلف چاپ، طراحی و نقاشی و با نگاهی به نگارگری و نقاشی قهوهخانهای در نمایشگاه خود ارائه کرده است، در این زمینه گفت: در این نمایشگاه به نوعی هنر نگارگری با هنر مدرن ترکیب شده است. در واقع میخواستم نگاه جدیدی را با استفاده از نقاشیهای دورههای مختلف تجربه و تصویرهای جدیدی را خلق کنم.
او درباره لزوم حفظ هنرهای اصیل ایرانی همچون نگارگری و نقاشی قهوهخانهای، خاطرنشان کرد: این هنرها در مقایسه با هنرهای جدیدتر، خلوص بیشتری دارند و آن احساسی که از یک کار هنری توقع میرود، را منتقل نمیکنند. در نگارگری و نقاشی قهوهخانهای موضوعاتی به تصویر کشیده شده که در فرهنگ مردم ریشه دارد و مربوط به خصایل اخلاقی ما میشود. بر همین اساس هم فکر میکنم این قابلیت را دارند که بیشتر به آنها پرداخته شود.
حامدی ادامه داد: در این میان اگر بتوانیم راهی برای نمایش این هنرها پیدا کنیم، از فراموش شدن آنها جلوگیری خواهیم کرد. به هر حال این هنرهای کهن زمانی بخشی از زندگی مردم بودند؛ اما به مرور زمان هم از تعداد آنها کم شد و هم با افزایش قیمت همراه شدند؛ بنابراین در این شرایط باید به فکر راههای جدیدی بود تا بتوان این هنرها را زنده نگه داشت.
این هنرمند یادآور شد: در این دو سال برای خلق این مجموعه آثار هدفی در ذهن داشتم که برای خودم هم مشخص نبود، ولی میدانستم که میخواهم با این ترکیب به یک نتیجه جدیدی برسم. در واقع این ترکیبها در خود پروسه به وجود آمدند و به همین خاطر هم است که برخی کارها بیشتر به سمت شرق و برخی هم به سمت غرب رفته است.