وُرک‌شاپ منطقه‌ای کاریکاتور «ترامپیسم» با موضوع ایده‌یابی برگزار شد

وُرک‌شاپ منطقه‌ای کاریکاتور «ترامپیسم» با موضوع ایده‌یابی برگزار شد
هم‌زمان با دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور «جوان ایرانی» وُرک‌شاپ منطقه‌ای کاریکاتور «ترامپیسم» با موضوع ایده‌یابی و با حضور هنرمندان ۱۳ استان کشور دردانشگاه علمی، کاربردی بجنورد برگزار شد.
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر :  ۴۱۶۹۳

 

 

مسعودضیائی زردخشوئی مدرس کارگاه ایده‌یابی با موضوع ترامپیسم، به تبیین روش‌های ایده‌یابی در کارتون و کاریکاتور پرداخت و از مثلث ایده‌یابی به عنوان، راه‌گشای این مسیر سخن گفت‌.

وی ادامه داد: با در نظرگرفتن موضوع اصلی، لوکیشن و موقعیت و کلیشه‌های رایج و عنصر طنز می‌توان به ایده در کارتون وکاریکاتور رسید.

هنرمند برجسته کاریکاتور کشور، بهره‌گیری از کلیدواژه‌ها را از دیگر راهکارهای رسیدن به ایده عنوان و تصریح کرد: باید در فضای وسیعی برای طراحی اثر به تفکر پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: باید به واسطه قرارگرفتن میدان فکر در فضای وسیع، هم‌چون جنگ و محیط زیست تجسم فیزیکی داشته و بعد با وارد کردن طنز و ترکیبات غیر متعارف ارتباطی میان‌ آن‌ها برقرار و به خلق اثری طنز پرداخت.

ضیایی داشتن ذهنی سیال، پرهیز از محدودیت‌های ذهنی و خارج شدن از قواعد رسمی و آموزش دیده در عرف برای تفکر را لازمه رسیدن به ایده‌یابی دانست و تاکید کرد: باید قاعده معمولی تفکر شکسته شود و هیچ مرزی در خلاقیت ذهنی برای رسیدن به ایده نداشته باشیم و درنهایت با یادگیری و تمرین به ایده‌های خلاقانه برسیم.

وی نقش کارگاه‌ها در ارائه عصاره تجربیات به علاقه‌مندان بسیار اثرگذار بیان کرد و گفت: از این مسیر موفقیت هنرمندان و فعالان این عرصه کوتاه‌تر خواهد شد.

«عباس ناصری» دیگر مدرس کارگاه و دبیر هنری دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور از چگونگی رسیدن به ایده‌ها با مطرح کردن مباحث جهانی درباره ترامپ هم‌چون عدم تعهد، جنگ‌افروزی و ... در کنار رسیدن به کلیدواژها پرداخت و شیوه اجرای ایده را محور دوم کارگاه بیان کرد.

بر اساس این گزارش، کارگاه ایده‌یابی با حضور ۲ چهره برتر کاریکاتور «مسعود ضیائی» و « عباس ناصری» از ساعت ۱۸ تا ۲۰ و با حضور استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، اصفهان، همدان، مرکزی، البرز، بوشهر، آذربایجان شرقی و تهران در راستای غنا بخشیدن به جریان کارتون وکاریکاتور کشور و بهره‌گیری از تجربیات استادان برتر این عرصه برگزار ‌شد.

لازم به ذکر است وُرک‌شاپ شیوه و تکنیک اجرا نیز با موضوع ترامپیسم و با حضور استاد «بهمن عبدی»، شنبه ۱۸ آبان‌ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح در محل دانشگاه علمی کاربردی بجنورد پایان بخش این کارگاه دو روزه خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر