تالار آینه، بازنمایی جزیی ترین چیزهای قابل مشاهده در صحنه

تالار آینه، بازنمایی جزیی ترین چیزهای قابل مشاهده در صحنه
محمد غفاری (کمال الملک)، در نقاشی "تالار آینه" - که به قول خود او پنج سال تمام روی آن کار کرد- ناصرالدین شاه را در یکی از کاخ های نوساخته اش نشان می دهد.
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
کد خبر :  ۴۱۵۰۶

 

محمد غفاری (کمال الملک)، در نقاشی "تالار آینه" - که به قول خود او پنج سال تمام روی آن کار کرد- ناصرالدین شاه را در یکی از کاخ های نوساخته اش نشان می دهد. شاه با لباس نظامی در وسط تالار روی یک صندلی اروپایی نشسته، شمشیرش را روی زانو گذاشته است و به محوطه باغ گلستان می نگرد. اشیای پیرامون شاه در نوری که از درهای شیشه ای به درون تابیده است، غرق شده اند. قالی پرنقش و نگار، چلچراغ های بزرگ، پرده ها، میز و صندلی ها، آینه کاری و گچبری ها در سقف و دیوارها، همگی در وضوح کامل اند، اما خود شاه در میان انبوه اشیاء و انعکاس های نور تقریبا ناپیداست. نقاش اگر چه پرسپکتیو نادرستی از فضای تالار نشام می دهد، در بازنمایی جزیی ترین چیزهای قابل مشاهده در صحنه مهارتی کم نظیر دارد. او همه توش و توان خویش را به کار برده است تا حضور غیر رسمی ناصرالدین شاه در کاخ مجلل اش را دقیق تر از دوربین های عکاسی آن زمان ثبت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر