به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از محمودرضا صنعتی یکی از اعضای فعال خانه کاریکاتور، جلسه با مروری بر آثار بارت توسط الهام دزفولیان آغاز شد، وی با تکیه بر کتاب «رولان بارت، نوشتۀ رولان بارت» به مرور مختصری بر زندگی این نشانه شناس پرداخت و به جنبه های اسطوره شناسانه ای که وی در زندگی نامه اش مورد توجه قرار داده بود اشاره کرد.
در ادامه علی اسدی با همفکری حاضران، تعریفی از نشانه ارائه داد و نقش و کار یک نشانه شناس را برای حاضرین توضیح داد.
دزفولیان با مروری مختصر بر تاریخچۀ نشانه شناسی و زبان شناسی پیش از فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی تا پس از او، به بیان تعریف نشانه و اجزای تشکیل دهندۀ آن(دال و مدلول) از نظر سوسور پرداخت و با مثال هایی مفهوم آن را روشن تر کرد.
اسدی نیز با توضیح نشانه و نظام نشانه ای اولیه و ثانویه از نظر بارت، مفهوم اسطوره از دوران یونان باستان تا دورۀ معاصر، فرایند طبیعی سازی و تاریخی بودن، جلسه را ادامه داد.
ارائۀ مثال هایی از اسطوره سازی در تبلیغات و نحوۀ عمل ایدئولوژی ها در ساخت اسطوره ها از دیگر بخش های این کارگاه بود.
در نهایت، این کارگاه با توضیح ظهور کارتون به عنوان هنر و رسانه ای اسطوره زدا در گذر تاریخ ادامه یافت و تعریفی از کارتونیست عنوان شد که او را به عنوان هنرمندی اسطوره زدا معرفی می کرد؛ هنرمندی که در اثر خود، به نشان دادن اتفاقات در سطح اولیه و ثانویه می پردازد، پرده از مفاهیم اولیه و ظاهری نشانه ها بر می دارد و ما را نه تنها با سویۀ اسطوره ای آن ها آشنا می کند بلکه دست به اسطوره زدایی نیز می زند.
در آخر نیز این کارگاه با نشان دادن نمونه هایی از کارتون های مطبوعاتی و تحلیل اسطوره شناسانۀ آنها به پایان رسید.