دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی عنوان کرد:

پایان داوری بخش‌های مختلف سوگواره / هنرمندان جوانان، با انگیزه و خلاق‌ با آثارشان فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می‌بخشند

پایان داوری بخش‌های مختلف سوگواره / هنرمندان جوانان، با انگیزه و خلاق‌ با آثارشان فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می‌بخشند
علی وزیریان دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با اعلام خبر پایان داوری این رویداد حوزه تجسمی گفت: بیش از ۲۵۰۰ اثر در دبیرخانه دریافت شده که تعداد آثار در بخش عکس از مجموع آثار در بخش‌های دیگر بیشتر است.
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کد خبر :  ۴۱۲۷۱

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، علی وزیریان دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با اشاره به تعداد آثار راه یافته به این سوگواره بیان کرد: تعداد آثار ثبت شده در دبیرخانه بیش از ۲۵۰۰ اثر است که از ۷۵۵ شرکت‌کننده به دبیرخانه رسیده است. در بخش پوستر ۵۷۱ اثر، در بخش تصویرسازی ۱۵۹ اثر، در بخش عکس ۱۶۹۹ قطعه و در بخش نقاشی ۱۱۱ اثر متقاضی شرکت در این رویداد بودند و استان تهران بیشترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص داد.

وی با اعلام خبر پایان داوری ادامه داد: در حال حاضر جلسات انتخاب آثار و داوری طبق برنامه‌ریزی برگزار شده است. همچنین در همه بخش ها حدود ۱۵۰ اثر در نمایشگاه سوگواره شرکت خواهند کرد. این بخش اولین تجربه خود را در سوگواره هنر عاشورایی تجربه می‌کند و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته است. 

وزیریان با ارزیابی سطح کیفی آثار و کمیت آنها در مقایسه با دوره‌های گذشته گفت: بیش از یک دهه از اولین دوره برگزاری سوگواره هنر عاشورایی می‌گذرد. در گذشته نمایشگاه صرفا به طراحی پوسترهای عاشورایی اختصاص داشت و در طول سال‌های قبل، این سوگواره فراز و نشیب بسیار داشته است. چند روز پیش وقتی کاتالوگ دوره یازدهم را مرور می‌کردیم به روشنی پیدا بود که نمایشگاه حاضر از منظر کیفی و کمی حرکت صعودی و پربارتری را نسبت به دوره قبل دارد؛ اگرچه هنوز از آنچه باید باشد، فاصله بسیار دارد.

دبیر سوگواره هنر عاشورایی درباره میزان تاثیرگذاری سوگواره‌ها بر جذب هنرمندان مستعد، جوان و کوشا خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه هایی با موضوعات عاشورایی و اربعین خیلی متفاوت و دشوارتر از نمایشگاه هایی است که غالبا در فضای هنری امروز جامعه برگزار می شوند. اولین تفاوت اینکه هنرمند پا در راهی می‌گذارد که سابقه بصری آن به شکل امروزی به طور عمده پس از انقلاب و دقیق‌تر به دو ده قبل باز می‌گردد. اگرچه ممکن است ریشه‌های بصری و سنتی قدیمی داشته باشد. بنابراین الگوها بسیار محدود و رسیدن به قالب های درخور این معنا دشوار است اما ناممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته می‌‌بینیم که این گونه رویدادها رفته رفته در کنار مردم حرکت می‌‌کند و البته برگزاری نمایشگاه هم تاثیر خود را گذاشته است. متاسفانه در غالب اتفاق‌های هنری کشور محمل مناسبی برای پرداختن و توجه به هنر مذهبی دیده نمی‌شود؛ اگرچه عده ای شعار آن را می‌دهند و هرچه هست بیشتر به همت هنرمندان پیر و جوانی است که دغدغه این موضوع و معنا را دارند. باید حواسمان باشد این نمایشگاه‌ها نیستند که هنرمندان مستعد و جوان را جذب می‌کنند بلکه این جوانان هنرمند با انگیزه و خلاق‌اند که با آثار خود فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می‌دهند و پر رنگ می‌کنند.

وزیریان در پاسخ به این که آیا تداوم برگزاری سوگواره هنر عاشورایی در دوره‌های متوالی موفقیت و پیشرفت آن را تضمین کرده است، توضیح داد: استمرار و زنده نگه‌داشتن اینگونه رویدادهای هنری و مذهبی کمترین کاری است که برگزار‌کنندگان توفیق انجام آن را دارند که اگر با حمایت جدی آن‌ها بستری برای خلق و ارائه این گونه آثار فراهم شود، سهیم شدن در ثواب و نوعی باقیات صالحات به همراه دارد و بی‌شک همین ثواب ضمانت صواب بودن کار است.

وی با ارزیابی کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در استان‌های مختلف کشور قبل از برگزاری سوگواره عنوان کرد: کارگاه‌های دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی در سه رشته در یازده استان برگزار شد که اشتیاق برگزاری و استقبال از آنها بسیار گرم و پر تحرک و منشاء اثر بود و ان‌شاءالله قراراست ادامه داشته باشد و محدود به مناسبت‌ها نشود. البته پیش‌بینی برای تولید آثار بیش از این بود که حاصل شد اما با توجه به فشردگی زمان همین مقدار هم کم نبود. این گونه کارگاه ها در واقع جور لنگ بودن سیستم آموزش هنری کشور را می‌کشند و طبیعی است که برگزاری شتاب‌زده و موردی حاصلی ندارد مگر اینکه اراده‌ای جدی برای استمرارش وجود داشته باشد.

دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و مرکز تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر