فانی و باقی
در آمدی انتقادی بر مطالعه نقاشی ایرانی
نویسنده: مجید اخگر
ناشر: حرفه هنرمند
شابک: 1-18-5759-600-978
اگر نقاشیهای مینیاتور ایرانی را تصویر رویای هوش ربایی بدانیم که یک عصر تاریخی در مورد خود میدیده است به نظر نمی رسد که تحلیل سرراست این رویا بر اساس ویژگی های صوری زیبا و افسونگر آن و یا تفسیر آن با تکیه بر مفاهیمی چون هنر قدسی بتواند ما را به نظام نیروهایی که منجر به شکل یافتن آن شده اند برساند. متن حاضر به یک معنا در حکم ایجاد نوعی تاخیر در این مسیرهای پژوهشی رایج است. این کتاب بررسی تفصیلی نقاشی ایرانی نیست بلکه در آن سعی شده است نظریه ای طرح شود که می تواند برای رسیدن به درکی جامع از نقاشی ایرانی به عنوان یک صورت فرهنگی (در کنار صورت های فرهنگی هم خانواده ای چون ادبیات تغزلی و سنت حکمت اشراقی و عرفان نظری در ایران سده های- به تقریب- هشت تا دوازده هجری مورد استفاده قرار گیرد.
مرد جوان با ردای آبی، رضا عباسی، قرن یازده هجری/صفحه 260
نشمیِ کمان دار، رضا عباسی، قرن یازدهم هجری/ صفحه 262