به گزارش رواب عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده عصر یکشنبه با بیان این نکته که کتاب آرایی هنری ریشهدار در تاریخ کهن ایران است، گفت: مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشیهایی مزین به طلا آراسته است و اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.
وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوه گاه خلق هنر ناب بود و هر هنرمند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن می پرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند چون خطاط، مُذهّب و جلدساز تجمیع میگشت.
شریف زاده تصریح کرد: در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتاب آرایی قرآن با فراز و نشیبهایی همراه بوده اما هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآنهای بسیار روبرو هستیم که هریک اثر بیبدیلی بشمار میروند و زینتبخش موزههای سراسر دنیا هستند.
بر اساس این گزارش، رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی در دهههای اخیر و عدم اجرای طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این میرفت که این طرحها و گرهها با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین بکار گرفته شود. تا در قالب یک جلد قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین باز خوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید بر ویژگیهای اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.
شریفزاده افزود: باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیازبه روش اسنادی جمعآوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونههای موجود و مصاحبه با اساتید فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شدکه شامل ۸ صفحه است.
او گفت: این صفحات عبارتند از عنوان، بسم الله، آغاز، سرسورهها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف، که بر روی کاغذ آهارمهره شده با پودرطلای بیست وچهار عیار ، گواش و آبرنگ اجرا شده است.
وی گفت: با توجه به کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی و در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران «کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن» توسط کیوان شجاعی هنرمند کارگاه نگارگری تذهیب شده است.