مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، جهانی شدن و هنر جدید
نویسنده: ادوارد لوسی اسمیت
مترجم: علیرضا سمیع آذر
ناشر: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر
شابک: 2-20-694-964
همان طور که در بخش نخست کتاب میخوانیم در دهههای آخر سده بیستم تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی مشاهده شد که به وضوح میتوان میل به نوآوری را در هنرمندان دوره مذکور یافت.
تحولات شکلی هنر در ابتدای قرن با به کارگیری موادی مثل کاغذ و پارچه آغاز و در سالهای آخرین آن به آزادی کامل هنرمندان از هر گونه قید و بند و رویکرد به سوی امکانات جدید برای آفرینش هنری منتهی گردید.
تلاش هنرمندان در بکار گیری هر وسیله و روشی برای خلق آثار هنری و به نوعی توجه و تمرکز به شخص هنرمند به جای اثر هنری نقطه تحول بنیادین محسوب میشود که به گفته نویسنده کتاب میتوان برای منشا این تحول و به دنبال آن پدیدار شدن هنر جدید عوامل آن را بر شمرد.
در فصل دوم و سوم این کتاب پنج فصلی، رسانههای عکاسی و ویدئو از جهات متخلف از جمله تعامل هنر و تکنولوژی مورد بررسی قرار میگیرد. رسانههای جدیدی که آفرینش هنری را به سوی عرصههایی فراتر از مرزهای شناخته شده سوق میدهند و در دو فصل پایانی کتاب به تشریح دو جریان کاملا متضاد در هنر معاصر پرداخته شده است. نخست خصلت موضوع گرایی هنر معاصر که با علایق مردم در هم آمیخته و ظهور نوعی هنر جدید را باعث شده و جریان دوم که به سوی هنر کلاسیک گام بر میدارد.
در مجموع این کتاب تصویر جامعی از گوناگونی جریانهای مختلف هنر جدید بدست میدهد.
یینکا شونیبار/ خاطرات یک شیک پوش آفریقایی/ عکس رنگی/1998/ صفحه 65
کریستین بولتانسکی/جعبه اشیا عتیقه/1990/ مجموعه IFEMA مادرید/ صفحه 97
دیمن هرست/ امکان ناپذیری مرگ در ذهن شخص زنده/ 1991/ مجموعه ساچی لندن/ صفحه 90