به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ایسنا، کرم میرزایی مسئول موزه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی با بیان اینکه این نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده، نمایانگر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است، اظهار کرد: به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارهی نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یادآوری میکند.
وی توضیح داد: «مرد قوشچی» جزو کهنترین نقاشیهای دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوشهای موزهی «متروپولیتن» نیویورک در نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایانگر یک صحنهی شکار مربوط به سدهی سوم قمری است که در محدودهی تپهی تاکستان نیشابور به دست آمد.
او با بیان اینکه این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنای۱۲۰ سانتیمتر ساخته شده است، بیان کرد: ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجستههای دوره ساسانی است.
وی با تاکید بر اینکه بررسیهای انجام شده روی این نقاشی نشان میدهد که سوارکار، افسار یک اسب را با یک دست گرفته و با آرامش مرکب خود را هدایت میکند و روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته، افزود: نقاش، اسب را که در حال تاختن است، واقعگرایانهتر از سوارکار ترسیم کرده و سوار را با کلاهی قبه مانند بر سر، جبهای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است.
به گفتهی مسئول موزه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهرهاش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمهی چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیهی گوهر نشان و جزییات کاملی از نقشهای آذینی روی جبه با گلهای چهار برگ محاط شده در دایرهها و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده میشود.
جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران نیز دربارهی این اثر نفیس و منحصر به فرد اعلام کرد: پس از گذراندن مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی نمایش داده شد.
بنا بر اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران، این اثر متعلق به دورهی سامانیان است که به شمارهی موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزهی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزهی ملّی ایران به نمایش درآمده است.