در خارج از فرانسه افتتاح می‌شود؛

شعبه‌ا‌‌ی دیگر از مرکز فرهنگی هنری «ژرژ پمپیدو» در چین

شعبه‌ا‌‌ی دیگر از مرکز فرهنگی هنری «ژرژ پمپیدو» در چین
سومین شعبه مرکز فرهنگی هنری «ژرژ پمپیدو» در خارج از فرانسه، در شانگهای چین افتتاح خواهد شد. هزینه‌های این پروژه را طرف چینی تقبل کرده است.
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر :  ۴۰۶۰۰

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از فارس، مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو (نخست‌وزیر درگذشته فرانسه) که مجموعه‌های بزرگی از آثار هنرهای معاصر و هنرهای مدرن در اروپا را در اختیار دارد، قرار است در ماه نوامبر (آبان ماه ۱۳۹۸) شعبه‌ای در موزه هنر وست‌باند در شانگهای چین افتتاح کند. بعد از شعبه این مرکز در متس فرانسه، مالاگا اسپانیا و بروکسل بلژیک، این چهارمین شعبه آن محسوب می‌شود.

«سرژ لاوین» رئیس این مرکز فرهنگی هنری در پاریس در این باره به هفته‌نامه لوپوئن فرانسه گفته که هدفشان از همکاری‌های بین‌المللی، عرضه مجموعه‌های هنری مرکز ژرژ پمپیدو در شانگهای و معرفی آن‌ها به مخاطبان علاقه‌مند و جدید است.

قرار است در چارچوب این همکاری موزه هنر وست باند (West Bund Museum) در شانگهای که بنای آن توسط «دیوید شیپرفیلد» معمار انگلیسی ساخته شده است، میزبان مجموعه‌ای از آثار هنرهای معاصر این مرکز باشد که از نظر اهمیت بعد از کلکسیون MoMa در نیویورک، دومین مجموعه مهم از این نوع به شمار می‌رود.

 

 

در بخش دیگری از مصاحبه لاوین در خصوص اهداف مرکز «ژرژ پمپیدو»  آمده است: افزایش تعداد هنرمندان چینی سبب شده که این مرکز برای شناسایی هنرمندانی ماهر و تبدیل آن ها به هنرمندان فردا و جمع‌آوری کلکسیون آثار آن‌ها اقدام کند. از طرفی این طرح در اصل طرحی فرهنگی و مهم بین فرانسه و چین است که قرار است آثار مهم چینی در گالری آن در شانگهای به نمایش درآید. این همکاری فرصتی است تا از یک سو آثار غربی بتوانند در شانگهای عرضه شوند و از سوی دیگر، استفاده از هنرهای معاصر و مدرن به عنوان ابزاری برای تقویت مناسبات بین دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

 

مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو

مرکز ژرژ پمپیدو بیش از ۲۰ هزار اثر در حوزه هنرهای معاصر و مدرن دارد که متاسفانه به دلیل کمبود فضا غالباً در انبارها و مخزن این مرکز نگهداری می‌شود. نفس این نوع همکاری برای مرکز ما به ترویج فرهنگ و هنر فرانسه در عرصه بین‌المللی نیز کمک می‌کند زیرا آثاری که در این نوع همکاری‌ها از فرانسه خارج می‌شوند غالباً در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش در می‌آیند.

«ژان میشل توبلم» یکی از کارشناسان حوزه هنر که درباره تجاری‌سازی آثار هنری پژوهش‌هایی داشته، معتقد است که ارائه این آثار در عرصه بین المللی درآمدزاست. او می‌گوید به نظر می‌رسد موزه‌ها برای حضور در عرصه بین‌المللی به کمک‌های مادی نیز نیاز دارند. از این روست که شانگهای تمامی هزینه‌های مربوط به نمایشگاه‌های پیشنهادی (اعم از هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، مرمت احتمالی آثار) را قبول کرده و از طرفی بابت استفاده از عنوان مرکز فرهنگی پمپیدو مبلغ ۱.۵ میلیون یورو به این مرکز پرداخته است. بخشی از این مبلغ همچنین بابت خدمات مشاوره‌ای مرکز به طرف چینی برای جلب بیشتر مخاطبین چینی همچنین آموزش پرسنل است.

 

 

گروه وست‌باند یک شرکت دولتی در چین است که در بخشی از یک محله شهر که تغییر کاربری یافته، قرار دارد. این محله که «شوهویی» نام دارد، امروز به یک گذر هنری فرهنگی به طول ۷ کیلومتر در طول رودخانه شهر تبدیل شده است.

امروزه در این منطقه چند موزه دیگر مانند Long Museum ،Yuz Museum، مرکز عکاسی شانگهای، پارک Tank Shanghai Art Park و Start Museum و چندین گالری مهم هنری قرار دارد. مکانی که قرار است شعبه مرکز فرهنگی پمپیدو در آن کار خود را آغاز کند، ساختمانی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع است که توسط دیوید شیپرفیلد ساخته شده و آماده افتتاح رسمی است.

به گفته رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، موضوع افتتاح یک شعبه از مرکز فرهنگی پمپیدو در شانگهای در خلال سفر سال گذشته امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به چین مورد تایید مقامات رسمی دو طرف قرار گرفت. توافق صورت گرفته برای گشایش این شعبه که به سبک توافق گشایش دفتر مشابهی در مالاگا و بروکسل می باشد، به مدت ۵ سال با قید برگزاری دست کم ۲ تا ۳ نمایشگاه در سال است. بودجه مورد نیاز برای فعالیت این مرکز ۲/۷ میلیون دلار اعلام شده است.

ایجاد مرکز فرهنگی پمپیدو در شانگهای به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد. این مرکز در آن سال نمایشگاهی را با همکاری موزه پیکاسو در این شهر برگزار کرد که در آن ۷۲ شاهکار هنری برای نخستین بار در چین در معرض دید عموم قرار گرفت که بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر