سید علی موسوی گرمارودی مهمان شب طنز شد

استاد موسوی گرمارودی در شب طنز از کتاب «دگرخند» گفت

استاد موسوی گرمارودی در شب طنز از کتاب «دگرخند» گفت
سلسله برنامه‌های شب‌های هنر شبکه چهار سیما جمعه شب‌ها به طنز اختصاص دارد. در این برنامه ناصر فیض و شهرام شکیبا با سید علی موسوی گرمارودی درباره طنز و کتاب «دگرخند» ایشان گفتگو کردند.
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
کد خبر :  ۳۹۱۲۹

 

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری سید علی موسوی گرمارودی مهمان شب طنز شد.

سلسله برنامه‌های شب‌های هنر شبکه چهار سیما جمعه شب‌ها به طنز اختصاص دارد. در این برنامه ناصر فیض و شهرام شکیبا با سید علی موسوی گرمارودی درباره طنز و کتاب «دگرخند» ایشان گفتگو کردند.

گرمارودی از کتاب «دگرخند» گفت و به نکاتی درباره طنز و طنزپردازی اشاره کرد که در ادامه بخشی از آن‌را می‌خوانیم:

«کتاب دگرخند را حدود بیست و یک سال پیش در عرض تقریبا یک سال و کمی شتابزده نوشتم و هنگامی که کتاب چاپ می‌شد تاجیکستان بودم. حالا چاپ چهارم از ویرایش جدید آن منتشر شده است. این مجموعه درآمدی کوتاه بر طنز، هزل و هجو است.

قریحه در شعر گفتن خدادادی است که به تفصیل در کتاب «جوشش و کوشش» به آن پرداخته‌ام. این قریحه مثل استعداد آدم‌ها در آواز خواندن است. یکی دودانگ صدا دارد و یکی شش دانگ صدا دارد. در طنزنویسی هم همین‌گونه است. همان‌طور که شعر خودش به سراغ شاعر می‌آید؛ طنز هم باید خودش به سراغ طنزپرداز بیاید.

طنز شاخه بسیار مهمی از ادبیات است و «دگرخند» اثری پژوهشی در حوزه طنز است. نیمی از آن درباره کلیات طنز و تعاریف و نیمی دیگر نمونه‌های طنز در ادبیات است. در کلیله و دمنه، تاریخ بیهقی، قابوس‌نامه، آثار مولانا و آثار بیشتر بزرگان ادبیات فارسی طنز وجود دارد.

در شرح و تعریف طنز می‌توان گفت که: تراژدی یعنی فراتر از واقعیت و کمدی یعنی فروتر از واقعیت. در ادامه این تعریف به تمامی نظرها در این‌باره از سقراط تا برگسون در کتاب اشاره شده‌است.

به طنز، حکمت شادان می‌گویند. یعنی حکمت دارد و شادی آفرین است.

در این مجموعه طنز، هزل، هجو تعریف شده و زیر مجموعه‌های آن معرفی شده‌است. »

گرمارودی در پایان از ارجمندی و کم نظیر بودن آثار زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت و یادش را گرامی‌داشت.

گفتنی است که امیر قیمشی تهیه کنندگی «شب طنز» را برعهده دارد. در بخش‌های دیگری از این برنامه مهدی فرج اللهی از آخرین اخبار دنیای طنز و شوخ طبعی گفت و صابر قدیمی کتاب قمپز را معرفی کرد.

قمپز، مجموعه اشعار طنز شاعران و طنزپردزان قم و محفل طنز قمپز است که توسط عباس احمدی گردآوری شده و به همت دفتر طنز حوزه هنری و انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است.

لازم به ذکر است که شب طنز جمعه شب‌ها ساعت 23 از شبکه 4 سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر