بخشی از خوشنویسی اسلامی حاصل الهام است

بخشی از خوشنویسی اسلامی حاصل الهام است
"آصیلبک ارینباساروف" (Asylbek Urynbasarov)، تنها استاد خوشنویسی درقزاقستان است که ابزار لازم برای این هنر را از خارج کشور تهیه می‌کند.
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد خبر :  ۳۹۰۷۸

 

"آصیلبک ارینباساروف" (Asylbek Urynbasarov)، تنها استاد خوشنویسی درقزاقستان است که ابزار لازم برای این هنر را از خارج کشور تهیه می‌کند، اما با این حال معتقد است در آسیای میانه، قزاقستان در خوشنویسی اسلامی آینده‌دار خواهد بود، چون جوانان قزاق دوست دارند این هنر را فرا گیرند.

قزاقستان در هنر خوشنویسی فقط یک چهره شاخص و استاد شناخته‌شده دارد و آن کسی نیست جز"آصیلبک اُرینباساروف" (Asylbek Urynbasarov).

او پس از پایان تحصیلاتش در قزاقستان، در سال ۲۰۰۱ به مدت چهار سال وارد مصر شد و ضمن فراگیری زبان عربی، مطالعات اسلامی خود را گسترش داد. یک سال بعد یعنی از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ میلادی، در یکی از مرکز آموزشی ایران، زبان فارسی آموخت.

"ارینباساروف" بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در قاهره مصر به فراگیری خوشنویسی پرداخت و پس از آن با حضور در مرکز بین‌المللی مطالعه زبان عربی «نیل»، متخصص زبان عربی شد. وی سپس به مدت ۲ سال روی فراگیری زبان انگلیسی وقت گذاشت.

"ارینباساروف" از سال ۲۰۱۰ به استانبول رفت و زیر نظر «حسن چلبی» خطاط مشهور قرآنی این کشور به ممارست در ثلث‌نویسی مشغول شد. او از سال ۲۰۱۸ عضو مرکز تحقیقات فرهنگ، تاریخ و هنر جهان اسلام (ارسیکا) است. همزمان از سال از سال ۲۰۱۲ نخستین مدرسه خوشنویسی عربی را در آلماتی قزاقستان راه‌اندازی کرده است و به تربیت هنرجو در سطح بالا می‌پردازد.

آثار این خوشنویس مطرح قزاقستانی، تا کنون در تزئینات بیش از ۱۰ مسجد این کشور به نمایش در آمده است و خانه‌های خدا را با هنر خود آراسته است. امروزه آثار ارینباساروف نه تنها در قزاقستان بلکه در مجموعه‌های جداگانه‌ای در سوئیس، بریتانیا و امارات متحده عربی هم نگهداری می‌شود.

او می‌گوید: حدود ۳۰۰ نوع هنر خوشنویسی وجود دارد که بعضی از آن‌ها ریشه در ۳۸۰۰ سال پیش دارند. در برخی موارد، با تولد یک هنر و خط جدید، برخی دیگر منسوخ شده‌اند. بنابراین، هیچ کس نمی‌تواند دقیقاً بگوید که امروز چند سبک و شیوه خوشنویسی موجود است. اما خوشنویسی اکثراً با استفاده از پنج یا شش سبک مشهور انجام می‌شود که به طور گسترده میان یک و نیم میلیارد مسلمان روی زمین رواج دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر