134اُمین نشست دگرخند برگزار شد

صدقی می‌تواند وودی آلن ایران بشود

صدقی می‌تواند وودی آلن ایران بشود
صد و سی و چهارمین نشست دگرخند با موضوع نقد داستان طنز بعد از انقلاب با نگاه به سه‌گانه کتاب‌های طنز مهرداد صدقی با حضور علی زراندوز، داوود امیریان، مهدی فرج‌اللهی و مهرداد صدقی شنبه ۲۴ فروردین، با استقبال خوب علاقه‌مندان در سرای اهل قلم برگزار شد.
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
کد خبر :  ۳۸۹۷۷

 

صد و سی و چهارمین نشست دگرخند با موضوع نقد داستان طنز بعد از انقلاب با نگاه به سه‌گانه کتاب‌های طنز مهرداد صدقی با حضور علی زراندوز، داوود امیریان، مهدی فرج‌اللهی و مهرداد صدقی شنبه ۲۴ فروردین، با استقبال خوب علاقه‌مندان در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهرداد صدقی درباره شروع کار نویسندگی گفت: شروع کار من در نویسندگی ادبیات طنز با جشنواره‌های حوزه هنری بود. همچنین آشنایی با ابوالفضل زرویی نصرآباد هم تاثیر بسزایی در ادامه این روند داشت. مدتی بعد با مجله «گل آقا» آشنا شدم که یک ستون طنز برای نوشتن به من داده شد، اما احساس کردم باید از نوشتن مطالب ماهانه فاصله بگیرم.

وی ادامه داد: شغل اصلی‌ام از نویسندگی برای مجلات جدا بود و زمان کافی برای نوشتن داشتم، اما معایبی هم به همراه داشت. از همان ابتدا توجه اصلی‌ام این بود که در ادبیات کشور حضور موثر داشته باشم. هیچ‌گاه شهرت برایم مهم نبوده و تنها چیزی که می‌خواستم به یاد ماندن اسمم در ادبیات و اذهان عمومی بود. فکر می‌کنم اسمم نسبت به نویسندگان دیگر کمتر معرفی شده اما مخاطبان باوفاتری دارم.

هر چقدر بیشتر مطالبم را بازنویسی می‌کردم کیفیتش بالا می‌رفت. اوایل از ایرادگیری دیگران ناراحت می‌شدم، اما به مرور زمان متوجه شدم هر چقدر بیشتر عیب گرفته شود برای من بهتر است.

وی همچنین درباره نحوه انتخاب نام سه‌گانه کتاب‌های طنزی که نوشته توضیح داد: در ابتدا اسم «روزگار آقای اوشین و آقای دلار» را برای کتاب‌ها انتخاب کردم اما پشیمان شدم و بعد از مدت‌ها فکر و گشتن، اسم‌های «آبنبات هل‌ دار، آبنبات پسته‌ ای و آبنبات دارچینی» به نظرم بهترین گزینه آمدند.

در نهایت اسم آبنبات با طعم‌های مختلف را برای آن انتخاب کردم که سوغات فرهنگی مردم خراسان شمالی بوده و هدیه‌ای از طرف من به مخاطبان است.

در ادامه این نشست، داوود امیریان با بیان اینکه بهتر است کتاب های صدقی از سوی یک انتشارات برای دسترسی راحت تر مخاطب منتشر شود، گفت: به‌نظرم قبل از انقلاب ادبیات طنز بزرگسال قوت بیشتری داشت، اما بعد از انقلاب ادبیات طنز کودک و نوجوان رشد کرد و آثار شاخصی خلق شد. به عنوان نمونه می‌توان از آثار مهدی حجوانی، سوسن طاقدیس، فرهاد حسن زاده، اکبر صحرائی، مصطفی رحمان دوست و شهرام شفیعی نام برد.

وی همچنین درباره سه‌گانه کتاب مهرداد صدقی عنوان کرد: نوشتن کتابی در حجم ۴۱۱ صفحه بسیار سخت است و هر نویسنده‌ای از پس تنظیم شخصیت شناسی، چارچوب، زبان و لحن آن برنمی‌آید. تنها ایرادی که از این کتاب می‌گیرم اضافات آن است که باید یک بار دیگر ویرایش شود و به قولی چکش‌کاری شود.

علی زراندوز، نوییسنده طنز، در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به ترس نویسندگان از طنز نوشتن گفت: نویسندگان طنز از نوشتن می‌ترسند. امیدوارم نویسندگان جوان شجاعانه دست به قلم شوند.

وی همچنین درباره صدقی عنوان کرد: روز اولی که صدقی را دیدم کارهایش مختصر و خوب بود. مشخص بود که می‎خواهد یک گام محکم در حوزه نویسندگی طنز بردارد. همان‌طور که کتاب صدقی را می‌خواندم دوست داشتم نقدهایی را که به ذهنم می‌آید به زبان بیاورم.

در کتاب صدقی شوخی‌های سنجیده‌ دیده می‌شود و به نظرم وی در آینده می تواند وودی آلن ایران باشد. صدقی از هر شخصیت و وسیله‌ای که در کتاب می آورد استفاده می‌کند. پلان‌بندی در آثارش وجود دارد و برای همه آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

این نویسنده همچنین در نقد سه‌گانه صدقی گفت: مهرداد صدقی از هر شخصیت یا وسیله‌ای که در متن استفاده می‌کند بی‌دلیل نیست، اما استفاده از عنصر تکرار زیاد قدرتمند نبود؛ می‌توانست بسیار بهتر بشود. هر چقدر برای متن زحمت کشیده شود بازخورد بهتری خواهی داشت.

مخاطب در اثر طنز همیشه این توقع را دارد که نویسنده کمی فانتزی بنویسد؛ زیرا دوست دارد قوانینی که به دنیا حاکم است در متن‌های طنز اندکی بشکند. این شیوه نوشتن را به صدقی برای نوشتن کتاب‌های بعدی پیشنهاد می‌کنم.

در پایان نیز محمدحسن صادقی یادداشتی را که درباره کتاب آبنبات هل‌دار نوشته بود؛ خواند.

جشن هفته هنر انقلاب که به همت حوزه هنری و با همکاری موسسه سپهر سوره هنر برگزار می‌شود، به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و... تا تاریخ ۲۶ فروردین ادامه می‌یابد.

ارسال نظر