
خوشه چینان/ سال 1857 میلادی/ رنگ و روغن روی بوم/83.3 در111 سانتی متر/ موزه اورسی پاریس
تصویر بالا تابلوی مشهور "ژان فرانسوا میله" را نشان می دهد که "خوشه چینان" نام دارد. در این تابلو هیچ گونه رخداد نمایشی یا حالت مزاح گونه ای بازنمایی نشده است. فقط سه زن در حال کار کردن در مزرعه ای باز و مسطح دیده می شوند که در آن، برداشت محصول در جریان است. هیچ گونه زیبایی و ظرافتی در آن ها دیده نمی شود. از خوش و خرمی دهکده خبری نیست و سه زن روستایی حرکتی آرام و سنگین دارند و سخت مشغول کارند. "میله" بسیار کوشیده است که برهیکل توپُر و قوی آن ها و حرکات با طمانینه شان تاکید گذارد. آن ها را در زمینه دشت روشن و آفتاب گرفته، ساده و جدی حجم نمایی کرده است. می توان گفت که در تابلوی سه زن روستایی "میله"، وقاری طبیعی تر و باور کردنی تر از وقار قهرمان های نقاشان آکادمیک دیده می شود. آرامش و متانتی که در این تابلو احساس می شود از کمپوزیسیونی مایه می گیرد که در نگاه نخست، ساده و سطحی به نظر می آید. ریتم حساب شده ای در حرکت و جاگیری اشخاص وجود دارد که به مجموعه طرح، استحکام می بخشد و این احساس را در ما به وجود می آورد که نقاش گویی کار برداشت محصول را صحنه بسیار با اهمیتی دیده است.

خوشه چین ها/ چاپ فلزی/ 1875