نشست «نقاشی همچون سفیر فرم» در مشهد

نشست «نقاشی همچون سفیر فرم» در مشهد
بابک توانایی: ادبیات فرم در فضاهای کارگاهی و عملی هنرهای تجسمی مورد غفلت قرار گرفته است و اساتید این عرصه اغلب فقط تجربه شخصی خود را به هنرجویان منتقل می‌کنند.
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
کد خبر :  ۳۸۷۸۰

به گزارش واحد خبر روابط عمومی حوزه هنری خراسان رضوی، بابک توانایی، در نشست «نقاشی همچون سفیر فرم» که با موضوع اهمیت فرم در تاریخ زیباشناسی که در دفتر هنرهای تجسمی خراسان رضوی، برگزار شد، گفت: ادبیات فرم در فضاهای کارگاهی و عملی هنرهای تجسمی مهجور مانده و مورد غفلت قرار گرفته است درواقع اساتید این عرصه عمدتاً تجربه شخصی خود را به هنرجویان منتقل می‌کنند درحالی که فضای آموزشی و آکادمیک دانشی بیش از این می‌طلبد.

وی افزود: «فرم» یک کلمه بین‌المللی است که در بسیاری از زبان‌ها راه پیدا کرده است؛ این ‌‌واژه در طول تاریخ، سیر تحول قابل توجهی را پشت سر گذاشته است و برای فهم آن باید طبقه‌بندی مشخصی را در نظر گرفت چرا که درک فرم به معنای درک صحیح هنر است.

 

 

توانایی با بیان اینکه اهمیت فرم در هنر محدود به دنیای مدرن نمی‌شود، گفت: در حالی که هنرمندان قرن بیستم مدعی فرم ناب بوده‌اند اما با مطالعه تاریخ زیباشناسی به این موضوع پی میبریم که فرم، در قرون وسطی جایگاه والایی داشته است .

این مدرس تاریخ هنر ادامه داد: در دوره رنسانس، زیبایی در توافق و تناسب اجزا معنا می‌شد بطوری که برخی زیبایی حقیقی را در هندسه جستجو می‌کردند  وکمال‌گرایی در آن دوران اهمیت بسیار داشت لذا به دنبال فرم کامل بودند و اعتقاد داشتند کسی که فضایل روح و جسمش باهم متناسب باشد می‌تواند به آن دست یابد. 

وی خاطرنشان کرد: نقاشی شاید بیش از بقیه هنرها، ابزار فرم را در اختیار دارد و شناخت فرم در راستای انسجام ادراک بصری، ضرورت دارد اما در این مسیر اگر فقط مفاهیم ارائه شده در قرن بیستم را مطالعه کنیم برداشتی ظاهری از آن خواهیم داشت.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر