نیم نگاه: جان کنستابل (John Constable)

نیم نگاه: جان کنستابل (John Constable)
تحلیلی کوتاه بر تابلوی نقاشی «گالری علوفه» اثر جان کنستابل (John Constable)
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
کد خبر :  ۳۸۷۷۷

تابلوی نقاشی «گاری علوفه» جزو معدود آثاری است که تصویر آن برای تزئین هزاران پارچه، جعبۀ شکلات، بشفات، کارت پستال و انواع یادگاری‌های جهانگردی حک شده است. محل اصلی این اثر منطقه‌ای معروف و زیبا در آنجلیای شرقی انگلستان است که هم اکنون نیز از سراسر جهان برای دیدنش به آن جا می‌روند. اثر کنستابل برای بسیاری از افراد مصداق تصویری دل‌تنگ کننده از مناطق حومه‌ای انگلستان است که در آن، انسان در هماهنگی کامل با طبیعت سخاوتمند، بر روی زمین کار می‌کرد و عصری طلایی پیش از مشکلات صنعتی اعصار مدرن بود.

شکل‌دهی به ابرها

وجود ابرهای غلتان و مرتفع از ویژگی‌های این بخش از جهان و ناشی از تبخیر آب جاری از رودخانه استور استوری در نزدیکی آن است. کنستابل از پرداختن به ابرها تنها به عنوان پس‌زمینه‌ای صرف خودداری کرده و آن‌ها را به یکی از بخش‌های اصلی تصویر تبدبل می‌کند. او به ابرها دورنمایی می‌دهد که گویی در افق دوردست انحنا می‌یابند.

الگویی از نور

کنستابل، آسمان و منظره زمین را به گونه‌ای خاص، یکپارچه می‌کرد، به شکلی که بازی نور و سایه بر روی زمین با الگوی نور و ابرهای آسمان سازگار می‌شد.

خشک کردن علوفه

در دوردست‌ها می‌توان افراد علف خشک‌کن را در مزارع مشاهده کرد که داس به دست، علوفه را روی گاری می‌گذارند. گاری بار خود را می‌برد و گاری خالی دیگر که در حال عبور از رودخانه است، جای آن را می‌گیرد.

خنک کردن اسب‌ها

گاری علوفه به سمتِ بخش کم عمق رودخانه می‌رود که در مسیر ماشین‌های درود در دوردست قرار دارد. آب پای اسب‌ها را خنک و در چرخ گاری نفوذ می‌کند. چوب در هوای خشک و داغ، چروک می‌خورد و باعث شل شدن نوار فلزی دور چرخ می‌شود. خیس کردن چرخ‌ها موجب کاهش چروک می‌شود و نوار فلزی در جای خود می‌ماند.

هدایت‌کنندگی سگ

تصویر سگ، بخشی جدایی ناپذیر از ترکیب‌بندی است که چشم را به سمت کانون توجه یعنی گاری علوفه هدایت می‌کند. این حیوان در پایان کار نقاشی به تابلو اضافه شد.

پیکر سایه‌مانند

پیکری سایه‌مانندکه اسبی را می‌راند در این‌جا مشاهده می‌شود. کنستابل در جایی از روند کار خود به جای آن، بشکه‌ای کشیده و سپس، هر دو را با رنگ پوشاند. رنگ و روغن با گذر زمان شفاف‌تر و مشاهده مجدد پیکرها از پشت سطح رنگ ممکن می‌شود.

کلبه ویلی لات

کلبۀ واقع در سمت چپ را اکنون نیز با نام کلبۀ ویلی لات می‌شناسند. او کشاورزی اجاره‌نشین و ناشنوا و غیرعادی بود که در آن کلبه متولد شد و بیش از هشتاد سال در آن زندگی کرد. وی در زمان کشیدن این نقاشی باید در آن‌جا ساکن بوده باشد. کنستابل صحنه را در اواسط تابستان ترسیم کرده است. دود در حال خروج از دودکش به حضور نامرئی ویلی لات اشاره دارد.

زن رخت‌شوی انگلیسی

در بیرون کلبه ویلی لات، زنی در حال برداشتن آب با شستن لباس‌ها در دهانه رودخانه است. جزئیات آن مبین استفادۀ کنستابل از رنگ‌های خاکی و ذرات رنگ سفید و ضخیم است.

لکه‌ای از رنگ قرمز

تمامی نواحی سبز، ترکیبی از گونه‌ها و درجه‌های مختلف رنگ سبز است و ذراتی از رنگ قرمز را در لباس مردی مشاهده می‌کنیم که در حال ماهیگیری است. قرمز رنگ مکمل سبز است و به این صورت تأثیر آن را تشدید می‌کند.

گاری علوفه، جان کنستابل، رنگ و روغن روی بوم، 185×130 سانتی‌متر، 1821، گالری ملی لندن

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر