136اُمین نشست دگرخند برگزار شد

شوخ طبعی سالم موجب زندگی مسالمت آمیز می‌شود

شوخ طبعی سالم موجب زندگی مسالمت آمیز می‌شود
رابطه‌ی شوخ طبعی و هوش‌های چندگانه در 136اُمین نشست دگرخند بررسی شد.
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
کد خبر :  ۳۸۷۷۴

صد و سی و ششمین نشست دگرخند روز سه‌شنبه 28 خرداد 1398 با حضور سعید بی‌نیاز، حامد تاملی و مهدی اسماعیلی و اجرای مهدی فرج اللهی در سالن امیرحسین فردی حوزه‌ی هنری برگزار شد. این جلسه به بررسی رابطه‌ی شوخ طبعی و هوش‌های چندگانه اختصاص داشت.

مهدی اسماعیلی گفت:  ما، نگاه مهارت‌گونه به شوخ طبعی داریم که یک توانمندی محسوب می‌شود و قابل ارتقا است و اثرهای آن، در روابط انسان‌ها مهم می‌باشد. همه‌ی افراد دارای هوش‌های چندگانه هستند اما بسته به شرایط فرهنگی، خانوادگی و ... نوع بروز آنها متفاوت هست اما هوش‌ها، قابل تعلیم و پیشرفت هستند و بعضی اوقات با هم کار می‌کنند مانند لیونل مسی که هوش حسی و حرکتیش سبب تکنیک بالای او در فوتبال و هوش تصویری قویش باعث سنجش موقعیت مناسب برای پاس دادن و گلزنی می‌شود.

والدین سعی می‌کنند که فرزندان خود را به سمت جدی بودن هدایت کنند چون معتقدند شوخ طبعی سبب می‌شود که کارهای‌شان جدی گرفته نشود و دیگران نسبت به فعالیت آنها بی‌تفاوت باشند. ایشان، برای نشان دادن وجه طنز، شعر مصطفی صاحبی که در مورد حباب بود را خواندند و در ادامه، راهکارهایی برای تقویت هوش کلامی ارائه دادند که شامل گوش دادن به رادیو، نوشتن، تماشای فیلم، ضبط صدای خود در حالی که جوک یا داستانی را تعریف می‌کنیم، بازی با کلمات و قرار دادن خود در فضایی که قرار است وارد آن شویم، بود.

سپس، سعید بی‌نیاز نویسنده‌ی کتاب روان شناسی شوخ طبعی در مورد هوش‌های چندگانه گفت: درس‌های نگارش، بخوانیم و بنویسیم مبتنی بر هوش کلامی است که در طنزپردازان و روزنامه‌نگاران، قوی هست. هوش منطقی که براساس استدلال می‌باشد به فیزیک و شیمی و ... ارتباط دارد.

ایشان، در ادامه، به نظریه‌ی گاردنر در مورد انواع هوش‌های چندگانه اشاره کرد که عبارتند از: معماران و گرافیست‌ها از هوش تصویری و بصری بالایی برخوردار هستند اما هوش موسیقایی که مربوط به نغمه‌ها است در موسیقیدان‌ها و آهنگ‌سازها قویتر است. هوش میان فردی  که مربوط به برقراری ارتباط با دیگران است جزو امور لازم برای روانشناس‌ها، بازاریاب‌ها، مشاوران، سخنران‌ها و ... است. کارآفرینان، هم، به خاطر داشتن هوش درون فردی بالا، شناخت خوبی از احساسات و انگیزه‌های خود دارند. هوش طبیعت گرایی نیز مربوط به کشاورزان، زیست‌شناسان گیاهی و جانوری، محیط‌بان‌ها جنگل بان‌ها و ... است. به طور کلی، نظریه‌ی گاردنر تحول عظیمی در شناخت افراد از خودشان ایجاد کرده‌است.

وی افزود: طنز باید متناسب با محیط باشد. طنزپردازان موفق، هوش کلامی قوی دارند. خالقان کمیک استریپ‌ها، هم، از هوش کلامی و تصویری سرشاری برخوردار هستند. سینمای صامت و پانتومیم نیز، مربوط به هوش بدنی حرکتی می‌باشد. افرادی مانند وودی آلن که با رابطه‌ها شوخی می‌کنند دارای هوش بین فردی زیاد هستند اما آنهایی که از هوش درون فردی‌ بالایی برخوردار می‌باشند با شوخ طبعی می‌توانند بر شرایط ناراحت کننده و استرس‌زا غلبه کنند.

در قسمت بعدی، حامد تاملی گفت: هوش، توانایی و قابلیت حل مساله‌ی جدید است و نشان دهنده‌ی ظرفیت فرد، برای درس گرفتن از تجربه‌های گذشتگان است. شوخ طبعی سالم موجب زندگی مسالمت آمیز می‌شود. این‌گونه افراد، دوست دارند که دیگران را شاد کنند و به راحتی با مشکلات خود کنار می‌آیند اما شوخ طبعی پرخاشگرانه که بر اساس مسخره کردن و استهزا هست سبب طلاق می‌شود و بعضی از افرادی که این خصلت را دارند سعی می‌کنند با بیان ایرادهای خود، در بین دیگران محبوب شوند که نتیجه‌ی عکس دارد.

در بخش پایانی، مهدی اسماعیلی به بیان جزئیات تست روانشناسی‌ای که بین حضار توزیع شده بود، پرداخت. سعید بی‌نیاز، هوش چندگانه را ابزاری برای خود شناسی دانست. حامد تاملی بر استعدادیابی کودکان برای هدایت آنها به مسیر درست زندگی تاکید کرد.

 

ارسال نظر