بیانِ پرتوانِ احساس توسط گوئیدو رنی

بیانِ پرتوانِ احساس توسط گوئیدو رنی
آن چه در مورد زیبایی مصداق دارد در باب بیان حالت یا فرانمایی نیز صادق است.
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر :  ۳۸۷۲۷

عیسی مسیح با تاجی از خارها/ حدود سال های 1639-1640/ رنگ و روغن روی بوم/ 62 در 48 سانتی متر/ موزه لوور پاریس

 

آن چه در مورد زیبایی مصداق دارد در باب بیان حالت یا فرانمایی نیز صادق است. در واقع، اغلب فرانمایی یک شکل در یک تابلو است که موجب خوش آمدن یا خوش نیامدن ما از آن تابلو می شود. برخی افراد آن نوع فرانمایی را می پسندند که به سادگی قابل فهم باشد و در نتیجه آن ها را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد.هنگامی که "گوئیدو رنی" نقاش قرن هفدهم ایتالیا، سر عیسی مسیح را روی صلیب به تصویر کشید. بدون شک قصدش آن بود که نظاره گرِ تابلو، همه رنج ها و همه شکوه و عظمت زندگی پرمصیبت حضرت مسیح را در چهره او بازشناسد. چه بسیار کسانی که در گذر قرن های پسین از نظاره یک چنین بازنمایی عیسی مسیح تسلای خاطر و آرامش روان یافته اند. احساسی که این تابلو فرا می نماید، چنان پرتوان و شفاف است که نسخه های آن را می توان در کلیساهای کوچک و دورافتاده و خانه های روستایی ساده ای یافت که در آن ها آدمیان هیچ چیز درباره «مطلق هنر» نمی دانند. ولی حتی اگر فرانماییِ پرتوانِ احساس، دلیل جذب ما به یک اثر باشد نباید، به آن دلیل، از آثاری روی بگردانیم که شاید درک بیان شان سهولت کمتری داشته باشد.

"گوئیدو رنی" (Guido Reni)، (متولد سال ۱۵۷۵و درگذشته سال 1642 میلادی) نقاش ایتالیاییِ سبک باروک بود.

 

دو اثر از گوئیدو رنی:

سنت مایکل شیطان را زیر پا می گذارد/ 1636

 

سنت جوزف و مسیح کودک/ 1640

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر