نیم نگاه: سیروس مقدم

نیم نگاه: سیروس مقدم
تحلیلی کوتاه بر تابلوی نقاشی «از تولد تا تولد» اثر سیروس مقدم
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر :  ۳۸۶۷۵

«از تولد تا تولد» عنوان اثر دیگری از سیروس مقدم  است که در سال 1357 با رنگ و روغن روی بوم آن را اجرا کرد. این تابلو از سمت چپ به راست، نوعی تکامل فیزیکیِ فرزند وطن را نشان می‌دهد که از حالت جنینی تا بزرگسالی را در بر می‌گیرد. جنین در سمت راست و گوشه و پایین اثر قرار گرفته، در حالی که مادر(مام وطن) بالای سر او حضور دارد؛ مادری که شاهد رنج فرزند خود است. در ادامه، از چپ به راست انسان‌هایی نوعی(همان شخصیت؛ یعنی جنین) را در حالت‌ها، سنین و موقعیت‌های مختلف به تصویر کشیده است. پنجره‌های سمت راست بالای تابلو، بازنمایی جغرافیایی سیاسی – طبقاتی شهری و تضاد میان برج‌نشینان و زاغه‌نشینان را نشان می‌دهد. صف انسان‌ها از راست به چپ، مادر وطن و همه افرادِ نوعی که از چپ به راست گسترده شده‌اند در رنج اکسپرسیونی شدید به سر می‌برند در حالی که درهم تنیده شده‌اند. در بخشی از همین فضا، بچه‌ای بیمار برای از بین بردن تب خود از سرد بودن لوله گاز استفاده کرده، صورت خویش را بر آن گذاشته است؛ نمادی از محرومیت مردم مستضعف از ثروت نفت در روزگار پهلوی که در بیناه رژیم سیاسی – امنیتیِ خود ادامه حیات می‌داد.

فضای این اثر با اکسپرسیونی شدید همراه است و حرکت و تضاد در فرم و رنگ و تیرگی و روشنایی، آن را همراهی می‌کند. حرکت خطی از رسات به چپ و رو به افزایش صف افراد، شکستن فرم‌های عمودی و مورب و فرم‌های منحنی و انرژیک، به هیجان تابلو افزوده است.

نکته قابل توجه در این اثر، حضور یک جنین به عنوان نقطه عطف، شعور، عقل و عصیان در آن است. جنین؛ اشاره به تمنا و آرزویی دارد که تحت آموزه‌های هانیبال الخاص – در اکثر آثار شاگردان وی – خود را در تابلوهای این نقاشان جوان نشان داده است. در این تابلوی سه قسمتیِ بزرگ، جنین به عنوان موجودی کوچک، لطیف و بی‌گناه، از نظر مفهومی در تقابل با صف خشن سربازان و نظامیان – در گوشه بالای سمت چپ – قرار گرفته است.

از تولد تا تولد، سیروس مقدم، رنگ و روغن روی بوم، 300×200 سانتی‌متر، (3 لته)، 1357

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

ارسال نظر