در نشست خبری نمایشگاه «ملکه کشتی رُبا» مطرح شد؛

شجاعی : با کاریکاتور نشان دادیم که دوران «بزن در رو» تمام شده / سردار شکارچی : باید در فضای مجازی تهدید را به فرصت تبدیل کرد

شجاعی : با کاریکاتور نشان دادیم که دوران «بزن در رو» تمام شده / سردار شکارچی : باید در فضای مجازی تهدید را به فرصت تبدیل کرد
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی رُبا» شامل ۳۵ اثر از ۱۴ هنرمند با موضوع توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس و اقدام متقابل ایران افتتاح شد.
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر :  ۳۸۶۵۲

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از فارس، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی رُبا» با موضوع توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس و اقدام متقابل ایران، روز شنبه پنجم مردادماه در مجموعه فرهنگی هنری اسوه افتتاح شد.

 

 

سیدمسعود شجاعی طباطبایی در نشست خبری قبل از افتتاح نمایشگاه درباره اهمیت برپایی آن طی سخنانی گفت: رسانه‌های ضد ایرانی همواره ابتدا تکذیب می‌کنند، نظیر اسقاط پهپاد گلوبال هاوک، اما در این اتفاق (توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها و اقدام متقابل از سوی ایران) کاریکاتوریست‌های آن‌ها - از جمله «میشل رامیرز» صهیونیست - بلافاصله فعال شدند و بدون اشاره به پیشینه و جزئیات اتفاق، طرح‌هایی را منتشر کردند. به همین دلیل لازم بود ما به عنوان کارتونیست با زبان بین‌المللی کاریکاتور به مقابله با آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، دوران «بزن در رو» تمام شده است و ما در حوزه کارتون و کاریکاتور این را نشان داده‌ایم.

البته فرصت کمی برای برپایی نمایشگاه داشتیم و به اصطلاح، اقدامی آفندی بود، برای همین بسیاری از کارتونیست‌ها از حضور در نمایشگاه باز ماندند و بابت آن خیلی متاسف بودند.

این کارتونیست پیشکسوت افزود: ۱۴ هنرمند شامل: حبیب‌الله صادقی، علیرضا ذاکری، مازیار بیژنی، محمدحسین نیرومند، جابر اسدی، محمدعلی رجبی، شهرام شیرزادی، مهناز یزدانی، طاهر شعبانی، عباس گودرزی، اکبر تراب‌پور، محمود نظری، علیرضا باقری و بنده، ظرف ۳ روز این طرح‌ها را زدند و به معنای واقعی گل کاشتند. کتاب آثار هم در مدت زمان ۴ روز آماده و چاپ شد.

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: دیدگاه‌های استعمارگرایانه در نگاه ملکه انگلیس به ما نشان می‌دهد که او نه تنها قدیس نیست که یک روباه پیر منحوس است.

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: مخاطب نمایشگاه «ملکه کشتی ربا» فقط ایرانی‌ها نیستند، بلکه این آثار قرار است در فضای مجازی منتشر شوند تا مخاطبان بین‌المللی هم این آثار را ببینند.

وی گفت: کارت دعوت نمایشگاه را برای سفیر انگلیس فرستاده‌ایم اما نمی‌دانم در نمایشگاه حضور یابند یا نه.

 

 

سپس کتاب نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی رُبا» با حضور سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، سیدمحمدیاشار نادری رئیس بنیاد روایت فتح، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و صادق جان‌بزرگی (فرزند شهید سعید جان‌بزرگی) رونمایی شد.

در ادامه، سردار شکارچی طی سخنانی گفت: آنچه که می‌تواند عمق راهبردی را نمایش دهد و تبیین کند، کار فرهنگی است. با کار فرهنگی می‌توان بسیاری از تهدیدها را به فرصت بدل کرد. باید نگاهمان به تهدیدها باشد و آن‌ها را دفع کنیم، و نه فقط دفع که تبدیل به فرصت کنیم. ضمن اینکه از ظرفیت پیش روی خودمان غافل نشویم. اینجاست که نقش هنرمندان برجسته می‌شود.

وی افزود: امروز دشمن از هنر باطلش در چارچوب آرمان‌ها و راهبردهای باطلش حداکثر بهره‌برداری را می‌کند.

متأسفانه گاهی از ظرفیت‌های عظیم خودمان بهره نمی‌بریم که مهمترین آن‌ها بسیج و بسیجیان هستند. این بسیج، هم درون کشور است، هم در جهان اسلام. رهبر معظم انقلاب هرگاه مفهوم بسیج ده‌ها میلیونی را به کار می‌برند، منظورشان ظرفیت‌های جهان اسلام است وگرنه ممکن است این افراد در هیچ جایگاه بسیج قرار نگرفته باشند و در هیچ پایگاه بسیج هم ثبت نام نکرده باشند.

 

 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: باید از فضای مجازی علیه دشمن استفاده کرد، یعنی هم تهدید را سد و هم تبدیل به فرصت کرد. یک نمونه آن همین کارهایی است که جوانان کشور انجام می‌دهند. در مقایسه با حوزه سخت، در حوزه جنگ نرم باید موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آوردیم. در گام دوم انقلاب، جوانان متولیان اصلی کشور هستند.

وی افزود: البته در گام نخست هم اینچنین بود و اکثر فرماندهان ما در دفاع مقدس با آن عملکرد خوبشان اکثراً کمتر از ۲۶ سال سن داشتند. ما زمانی برای ساخت یک نارنجک دستی هم محتاج بودیم و به چند برابر قیمت آن را خریداری می‌کردیم. اما امروز به برکت خون شهدا و با توکل به خدا، اقتدار داریم و روی پای خودمان بدون وابستگی ایستاده‌ایم و قدرت‌های بزرگ جهان را به زانو درآورده‌ایم. ضمن اینکه عزت را برای جهان اسلام به ارمغان آورده است.

به گفته سردار شکارچی، دشمنان ما در این ۴۰ سال مرتب در حال ذوب شدن بودند و به قول بسیجی‌ها دیگر نباید گفت بریتانیای کبیر بلکه باید گفت بریتانیای صغیر. یکی از چیزهایی که زیرساخت قدرت ما را عمق بخشیده است، کارهایی است که در حوزه معنویت، فرهنگ و هنر انجام شده است. اینکه ابزار فرهنگ و هنر در دست چه کسی باشد و چگونه از آن استفاده کند، مهم است.

بعد از پایان این نشست، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی رُبا» شامل ۳۵ اثر افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر