نیم نگاه: ال گرکو (El Greco)

نیم نگاه: ال گرکو (El Greco)
تحلیلی کوتاه بر تابلوی نقاشی «تدفین کنت اورگاس» اثر ال گرکو
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر :  ۳۸۶۳۲

ال گرکو هنرمندی است که ابتهام‌هایی درباره او وجود دارد و به طرز شگفت‌آوری، اطلاعات اندکی از وی در دست است. این شاهکار عجیب، تصوری بزرگ است. ال گرکو آن را در سال 1586، برای بزرگداشت تدفین کنت اورگاس کشیده است که 250 سال قبل فوت کرده بود. گفته‌اند هنگامی که او را دفن کردند، معجزه ای رخ داد؛ دو قدیس از بهشت نازل شدند و پیکر او را در قبر نهادند. این نقاشی را کلیسای سانتو تومه واقع در تدلود سفارش داد که در آن زمان پایتخت و مقر مرکزی کلیسای اسپانیا بود. این اثر هنوز در آنجا و در عبادتگاهی جانبی، بر فراز مقبره کنت قرار دارد. ال گرکو که در تمام دوران زندگی، با او بسیار احترام آمیز رفتار می کردند، بعدها به علت ناتوانی تکنیکی و بی ثباتی روانی کنار گذاشته شد. تا این که در قرن بیستم، هنرمندان پیشرویی همچون پیکاسو، دوباره او را کشف کردند.

فیلیپ دوم

فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، در میان گروه بهشتیان نشسته است. او خیال داشت که اروپای کاتولیک و متحدی را تحت هدایت اسپانیا به وجود آورد؛ اما این بلندپروازی تحقق نیافت. دو سال پیش از سفارش این نقاشی، او ناوگان دریایی خود را علیه الیزابت اول، ملکه پروتستان انگلستان، اعزام کرد که نتیجه آن مصیبت بار بود.

حاشیه ای از چهره ها

یکی از ویژگی های مهم نقاشی، گروه پرتره هایی است که صحنه زمینی تدفین را از بهشت بالای آن جدا می کند. یکی از اسپانیایی های برجسته آن دوره در میان آنان ظاهر شده است و تأثیر آنی نقاشی را در اهالی سانتو تومه افزایش می دهد.

آندرس نونیس

گفته اند کشیشی که ردای روشن پوشیده، آندرس نونیس، کشیش سانتو تومه، است که این نقاشی را سفارش داد. او در دعوای حقوقی با نوادگان کنت اورگاس، در زمینه گرفتن پول وقف شده به کلیسا پیروز شده بود و این کار را برای جشن گرفتن این پیروزی حقوقی سفارش داده بود.

کلیدهای بهشت

سنت پیتر کلیدهای قلمرو بهشت را نگه داشته است که دروازه های آن را برای پذیرش روح بخشنده کنت اورگاس گشوده اند.

سنت آگوستین

سنت آگوستین ردایی فاخر پوشیده که به تصویر قدیس ها مزین شده است. او با تاج اسقفی خود شناخته می شود. وی فرد مذهبی پرشور و بزرگترین یزدان شناس اولیه کلیسا بود.

پسر هنرمند

پسربچه ای که در پیش زمینه قرار دارد، تنها فرد دیگری است که به جز چهره ال گرکو به بیرون از نقاشی نگاه می کند. او خورخه، پسر هنرمند، است. ال گرکو تاریخ تولد وی؛ یعنی سال 1578 را روی دستمال بیرون آمده از جیب هایش نوشته است.

سنت استفان

فردی که پاهای کنت را گرفته، سنت استفان است. هنرمند او را با ویژگی های سنتی ملایم و جوان یک قدیس به تصویر کشیده است. او جامه خادم کلیسا را بر تن کرده است و از اولین خادمان کلیسا بود که حواریون او را منصوب کردند.

راهب بازتاب کننده

به راهب سمت چپ توجه کنید که چگونه حالت کشیشی را انعکاس می دهد که در سمت مخالف در حال خواندن کتاب مقدس است.

ال گرکو

گفته اند این پیکر که به بیرون از نقاشی خیره شده است؛ همان هنرمند است که خود را بین تماشاگران وارد کرده است.

فرشته

فرشته ای متحرک با بال هایی که به گونه ای چشمگیر، واقع گرایانه است و باید با توجه به بال واقی پرندگان کشیده شده باشد به سمت آسمان می چرخد.

نوازندگان

نوازندگان الهی در میان ابرهای شیری رنگ نشسته اند. شکل های عجیب ابرها نمونه ای بسیار بارز از سبک تکامل یافته هنرمند است.

مریم مجدلیه

حضرت مریم(س) در سمت راست پیکر نورانی حضرت مسیح(س) نشسته است. او برای پذیرش روح کنت نزول کرده است.

روح کنت اورگاس

فرشته ای موطلایی روح کنت را با خود می آورد که نقاش او را به شکل پیکر شبح مانند کودکی نشان داده است. مریم مجدلیه و یوحنا نیز در پیشگاه حضرت مسیح(س) بر مسند قضاوت نشسته است، از او دفاع می کنند.

تدفین کنت اورگاس، ال گرکو، رنگ و روغن روی بوم، 360×460 سانتی متر، 1586، کلیسای سانتو تومه، اسپانیا

 

 

 

 

 

کلیسای سانتو تومه، تولدو، اسپانیا

 

کتاب «هنر مشروح»، رابرت کامینگ، ترجمه سعید خاوری نژاد

 

 

 

 

 

 

  

 

ارسال نظر