گفتگو با علی زراندوز

کشف استعداد‌های طنزنویسی را از نوجوانی آغاز کنیم

علی زراندوز در یکصدوپنجاه‌وپنجمین نوبت محفل طنز «در حلقه رندان» گفت: بسیاری از کسانی که از سنین نوجوانی با حضور در نشریه گل آقا استعداد خود را کشف کردند یا کشف شدند، اکنون به جایگاهی رسیده‌اند. بنابراین مهم است که بیشتر به فکر بچه‌ها و نوجوانان باشیم.
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
کد خبر :  ۳۸۵۸۵

 

به گزارش روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری علی زراندوز طنزپرداز شناخته شده کشور مهمان ویژه صد و پنجاه و پنجمین شب شعر طنز در حلقه رندان شد. وی بر صندلی قرمز «در حلقه رندان» نشست و داریوش کاردان مجری این برنامه با او گفتگو کرد.

زراندوز درباره نحوه ورود خود به حوزه طنز گفت: وقتی یازده ساله بودم، روزی پدرم مجله گل آقا را خریده بود و آن زمان جمهوری شوروی به‌تازگی از هم پاشیده بود و من این را به عنوان سوژه یک کاریکاتور انتخاب کردم و کشیدم و برای نشریه گل آقا فرستادم. این طور بود که در سال 71 و در یازده‌سالگی اولین کار من در این هفته‌نامه منتشر شد.

این نویسنده در پاسخ به اینکه به کدامیک از حوزه‌های نظم، نثر و کاریکاتور علاقه‌مند است؟ گفت: بعدها که فهمیدم در کاریکاتور استعداد ندارم، آقای کیومرث صابری جلسه‌ای گذاشتند و برای من و چند نفر از دوستان فضایی را فراهم کردند تا در نوشتن نثر طنز همکاری کنیم.

 گل آقا در سال‌های فعالیت خود دوره‌های فراز و نشیب را طی کرده‌است. برای مثال در دوره حضور زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد با ستون‌های ابداعی او، بخش نثر به اصطلاح تکانی خورد. من نیز سعی کردم شاخه‌های مختلف را در این مجله دنبال کنم.

در زمینه نوشتن کتاب تنبل بوده‌ام و بیشتر در نشریات و مطبوعات نوشته‌ام. علاقه‌ای به اینکه کارهای مطبوعاتی‌ام در قالب کتاب چاپ شود، هم ندارم. به نظرم نوشته‌های مطبوعاتی تاریخ مصرف خاصی دارند.

وضع کنونی جامعه ما شبیه غذاهایی است که آخر هفته بعضی مادران از ته‌مانده‌های غذاهای روزهای قبل می‌پزند! اوضاع طوری است که همه از اینکه شب سالم به خانه می‌رسیم، احساس رضایت می‌کنیم!

بسیاری از کسانی که از سنین نوجوانی با حضور در نشریه گل آقا استعداد  خود را کشف کردند یا کشف شدند، اکنون به جایگاهی رسیده‌اند. بنابراین مهم است که از این دوران به فکر بچه‌ها باشیم.

زراندوز در پایان متنی را با عنوان «نامه پوتین به عباس جدیدی» برای حاضران خواند و شرح داد که این اثر در سال 1395 نوشته و منتشر شده‌است.

ارسال نظر