نیم نگاه: ژان باپتیست سیمون شاردن

نیم نگاه: ژان باپتیست سیمون شاردن
تحلیلی کوتاه بر نقاشی «پرستار» اثر ژان باپتیست سیمون شاردن(Jean Baptiste Siméon Chardin)
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر :  ۳۸۳۹۲

 

ژان باپتیست سیمون شاردن، بهترین نقاش فرانسوی در زمینه صحنه های روزمره و طبیعت بیجان قرن هجدهم و فرزند قفسه سازی بازنشسته بود. وی در پاریس متولد شد و با برگزاری نمایشگاهی در سال 1740 به شهرتی بی اندازه عظیم دست یافت و دو اثر از وی توسط پادشاهیِ وقت فرانسه خریداری شد.

دنیای سیمون شاردن، دنیای بورژوازی روشنفکرانه ای بود و نقاشی های او نیز نگاهی اجمالی به دنیای خودش به حساب می آمد. وی تحت تأثیر صحنه های روزمره و طبیعت بیجان استادان هلندی قرن هفدهم قرار داشت که نقاشی های ایشان مطابق با سلیقه مجموعه داران فرانسوی آن زمان بود.

در تابلوی نقاشی «پرستار» عناصر بصری همچون اسباب‌ بازیهای رها شده، کشوی باز، کتاب های مدرسه، در باز اتاق، پسر نوجوان مردد، سبد ابزار کار، زن پرستار(یا شاید هم مادرِ نوجوان)، کلاه سه ترک در دستان زن، کارت های نمادین و ... به چشم می خورد.

در نیمه باز اتاق که ما را به فضای نامعلومی می‌برد بیانگر ورود پسربچه به دنیای بلوغ و تمام تجربه هایی است که در انتظار اوست. بازی های رها شده پسر نوجوان آنها را همچنان روی زمین افتاده رها کرده است. وسایلی  که اوقات فراغت خود را با آنها می گذرانده است. آراستگی پرستار که پوشش مناسب او ممکن است به راحتی نشان دهنده مادر نوجوان باشد. کتابهای مدرسه که زیر بغل پسربچه رار دارد و رفتن او به مدرسه را به ذهن می رساند. پرستار مسئول آموزش های اولیه اوست اما اکنون او باید کارهای جدی تری را دنبال کند. و ... .

 

پرستار، ژان باپتیست سیمون شاردن، 37/5×46/5 سانتیمتر، رنگ و روغن روی بوم، گالری ملی کانادا، 1739

کتاب «هنر مشروح» اثر رابرت کامینگ، مترجم سعید خاوری نژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر