شگفت انگیز نیست که این آدم مذهبی، عاقبت به نقاشی مذهبی بپردازد

شگفت انگیز نیست که این آدم مذهبی، عاقبت به نقاشی مذهبی بپردازد
رویکرد"وارهول" به نقاشی های دوره رنسانس نوعی برداشت انقلابی مدرن است، به طوری که مضمون اثر اصلی گاهی به کلی غایب می ماند.
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر :  ۳۸۳۶۱

جزییاتی از نقاشی های رنسانس/ 1984/ رنگ پلیمر ترکیبی و چاپ ابریشم روی بوم

 

عید بشارت/ 1472/ لئوناردو داوینچی

 

بخشی از اثر عید بشارت

 

شگفت انگیز نیست که این آدم مذهبی، عاقبت به نقاشی مذهبی بپردازد

جان ریچاردسون

 

"اندی وارهول" در سال 1984 مجموعه ای از گراوور و تابلو خلق کرد با عنوان "جزییاتی از نقاشی های رنسانس". این مجموعه مبتنی بود بر نقاشی های مذهبی استادان دوره رنسانس. "جزییاتی از نقاشی های رنسانس" گلچین "اندی واهول" است از داده های تاریخ هنر که به گفته "رابرت روزنبلوم"، نشان دهنده جانمایه بازنگری هنر پسامدرنیستی قرن بیستم به آن آثار است.

رویکرد"وارهول" به نقاشی های دوره رنسانس نوعی برداشت انقلابی مدرن است، به طوری که مضمون اثر اصلی گاهی به کلی غایب می ماند. علاوه بر این، رنگ آمیزی هماهنگ و تیره استادان رنسانس جای خود را به رنگ های روشن و پرجلای ناهمخوانی داده که هم چشم را می زنند و هم موجب لذت آن می شوند.

"جزییاتی از نقاشی های رنسانس"، بر اساس یکی از نخستین نقاشی های "داوینچی" در اوفیتسی است که فرشته را در حال زانو زدن روی چمنِ پوشیده از گل پیش رویِ مریم باکره نشان می دهد،که خود پشت میز خطابه ای آراسته و مزاحم که لئوناردو را آشکارا مجذوب کرده،نشسته است.

"وارهول" همه این ها را حذف کرده و فقط روی چشم اندازی با کوهستانی مثلثی و صورتی رنگ که به دست های گویای جبرییل و باکره می پیوندد، متمرکز شده است. دست فرشته کشیده و فراخوان است، و انگشت های باکره به تناسب، باز و به گوشه میز خطابه تکیه دارد. برای کسانی که با منبع این ماجرا در کتاب مقدس آشنا هستند، این گراوور می تواند بیان گر محور ماجرا به زبان رمز باشد، ارتباط فرستاده آسمانی با محملی زمینی در لحظه تجسد خدا در قالب مسیح. برای دیگران ممکن است به معنای رفتاری رحمت آمیز باشد. این ها در زمینه چشم اندازی زیبا قرار دارند. در حالی که رنگ های ظریف تابلوی "لئوناردو" درخشان، روشن و غیر طبیعی هستند، گراوور "وارهول" دارای آمیزه ای از چهار رنگ متفاوت است که همه به طرزی خیره کننده اصیل اند.

ایمان شخصی "وارهول"، در پایان زندگی اش، از طریق دگرگونی شاهکارهای "لئوناردو" جلوه گر شد. از جمله این آثار، یک صد کار روی شام آخر داوینچی است. این نقاشی "عید بشارتِ" اثر "لئوناردو" یکی از نخستین آثار مرتبط با شمایل نگاری مذهبی اوست.

 

اندی وارهول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر