افتتاح نمایشگاه هنر آینه‌کاری سیاوش طرزی در کاخ گلستان

افتتاح نمایشگاه هنر آینه‌کاری سیاوش طرزی در کاخ گلستان
با حضور اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر آینه کاری و معماری ایرانی، نمایشگاه هنر آینه‌کاری اثر سیاوش طرزی در تالار شمس‌العماره مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان افتتاح شد.
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
کد خبر :  ۳۸۲۷۰

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، نمایشگاه آثار آینه‌کاری سیاوش طرزی با عنوان هنر آینه‌کاری در معماری ایران به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و با همکاری کاخ گلستان افتتاح شد.

در این برنامه، محمدحسن محبعلی استاد مرمت میراث فرهنگی، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سوره سپهر هنر و علی فروزان‌فر مدیر مرکز معماری حوزه هنری حضور داشتند.

 

 

در ابتدای برنامه، علی فروزان‌فر ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به حاضران در برنامه درباره هنر آینه‌کاری گفت: هنر آینه‌کاری یکی از هنرهای بسیار زیبا و ظریف تزئینات خاص معماری است. زمانی که نبوغ و هنر ناب ایرانی با هنر آینه‌کاری تلفیق می‌شود، شاهد ظهور و بروز آثار ممتاز و یک بلوغی را در حوزه تزئینات معماری هستیم. استاد مسلم حوزه آینه‌کاری استاد سیاوش طرزی هستند که امروز مفتخریم آثار زیبای ایشان را در تالار شمس‌العماره مشاهده کنیم و از دیدن آن‌ها لذت ببریم. آثاری که امروز به نمایش درآمده است حاصل تلاش و زحمات استاد طرزی طی سالیان گذشته است.

 

 

محمدحسن محبعلی، استاد مرمت‌گر میراث فرهنگی، درباره نمایشگاه هنر آینه‌کاری در معماری ایران گفت: همیشه آرزوی من این است که کارشناسان و اساتید جوانان را به کار بگیرند تا بتوانیم چه در حوزه فعالیت سنتی و چه در فعالیت‌های دانشگاهی جوانان در عرصه هنر معماری ایرانی تربیت شوند. ما در گذشته نیروی جوان و فعال در عرصه معماری کم نداشتیم. متاسفانه امروز فضا به نحوی تغییر کرده است و رشد و تربیت جوانان زیر نظر اساتید به رونق گذشته نیست، ما در تهران نزدیک به 16 کارگاه فعال آینه‌کاری داشتیم و در حوزه مرمت کاخ گلستان، سعدآباد و سایر بناهای تاریخی اتفاقات خوبی رخ می‌داد اما متاسفانه امروز شاهد نوعی کم‌توجهی به این هنر هستیم و باید این کم‌توجهی با همت اساتید و حضور جوانان از میان برود. امروز دانشجویان برای اینکه با فضای کارگاه‌های سنتی آشنا شوند، جایی را پیدا نمی‌کنند که بتوانند از نزدیک شاهد شکل‌گیری این هنر ناب باشند.

 

 

وی ادامه داد: امروز در تهران تنها 2 کارگاه و در شیراز هم 2 کارگاه فعال وجود دارد. در گذشته فعالیت‌های خوبی در خصوص تربیت نیرو بود که امروز این جریان پرورش و استعدادیابی از میان رفته است. استاد طرزی، استاد نائینی و جمع کثیری از دوستان، خود توسط اساتید کشف شدند و توانستند در عرصه هنر آینه‌کاری وارد شوند. متاسفانه ورود برخی هنرهای مدرن به عرصه معماری آسیب جدی به هنر ناب ایرانی زده است، امروزه هنر آینه‌کاری، کاشی‌کاری و... دستخوش تغییراتی هستند که از نظر اساتید نه تنها سبب رشد عرصه معماری نیست بلکه خود نوعی شکست و آسیب به حساب می‌آید.

 

 

سیاوش طرزی نیز در ادامه درباره نمایشگاه هنر آینه‌کاری گفت: بحث آموزش جوانان نکته بسیار مهمی است که استاد محبعلی به آن اشاره کردند. در همین کاخ گلستان جوانان بسیاری پرورش یافتند که امروز خود به اساتید مجربی بدل شده‌اند. نام‌آوران عرصه معماری مدت‌زمان بسیاری را نزد اساتید هنر می‌آموختند تا با ظرافت‌های این هنر خاص آشنا شوند. هنر آینه‌کاری نیز بسیار هنر حساس و ظریفی است و به همین نحو باید اساتید برای تربیت جوانان به جهت ثبت و نگهداشت این میراث گرانبها تلاشی مجدانه داشته باشند.

 

 

شایان ذکر است، سابقه آینه‌کاری در ایران به دوره ساسانی برمی‌گردد اما متاسفانه امروزه در دست فراموشی است و استادکارانی همچون سیاوش طرزی به دنبال تلفیق این هنر با هنرهای روز ایران و جهان هستند تا ضمن پاسداشت هنر ایرانی بتوانند جلوه‌ای نو و کارآمد برای معماری امروز ایران باشند.

 

 

نمایشگاه آثار آینه‌کاری سیاوش طرزی به مدت یک هفته در تالار شمس‌العماره مجموعه کاخ گلستان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر