یادداشت پرویز براتی بر حراج تهران

یادداشت پرویز براتی بر حراج تهران
در یازدهمین حراجی تهران آثاری از زنده‌یاد صادق تبریزی از هنرمندان مکتب سقاخانه ارائه شد که مانند بسیاری دیگر از هنرمندان بعد از فوتش مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر :  ۳۸۱۸۸

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، پرویز براتی، روزنامه‌نگار و نویسنده به دلیل استقبالی که در یازهمین حراجی تهران از آثار زنده‌یاد صادق تبریزی صورت گرفت، یادداشتی نوشته و تبریزی را شگفتی این دوره از حراج تهران عنوان کرده است. وی با اشاره به محدود بودن آثار در ابعاد بزرگ این هنرمند آن را عاملی برای اشتیاق بیشتر خریدارن عنوان کرد.

وی در این یادداشت به دو اثری که زنده‌یاد صادق تبریزی در یازدهمین حراج تهران داشت، پرداخته و این موضوع را عنوان کرده است که آثار این هنرمند مکتب سقاخانه بعد از فوتش مورد توجه قرار گرفت و توانست با قیمت خوبی در این دوره از حراج به فروش برسد.

در ادامه متن این یادداشت را که براتی برای ایسنا تهیه و ارسال کرده است را مطالعه می‌نمایید:

«دو فیگور، سوار بر مرکبی راهوار، با صلابتی ستودنی در میانه تصویر ایستاده بودند. چکش حسین پاکدل که بالا رفت و روی پیشخوان حراج فرود آمد، فقط رقم ۴۴۰ میلیونی برای تابلویی از زنده‌یاد صادق تبریزی ثبت نشد؛ مهم‌تر، تمدید یاد و نام پیشگام مکتب سقاخانه بود در دل‌های حاضران سالن «حراج تهران»؛ هنرمندی که پیش از مرگش قدر ندید و این روزها در دومین سال رفتنش بر صدر می‌نشیند و آثارش خواهان پیدا کرده است.

یازدهمین حراج تهران که به معرفی هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت در حالی شامگاه جمعه (۱۴ تیر) با عرضه ۷۹ اثر در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد که آثار صادق تبریزی پیشگام مکتب سقاخانه در دومین سال فقدان این هنرمند، خوش درخشیدند.

 

 

در این حراج دو اثر بدون عنوان از این هنرمند به رقم‌های ۴۴۰ و ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رفت؛ این در حالی است که به رغم محدود بودن آثار این هنرمند در بازار، تنها بعد از دو دوره حضور در حراج تهران به چنین قیمتی رسیده است.

می‌توان گفت تبریزی شگفتی این دوره از حراج تهران بود. طبق اطلاعات موجود، آثار بزرگ تبریزی در بازار محدود است و به همین خاطر این دسته آثار خواهان بیشتری دارد؛ چرا که بیشتر آثار این هنرمند در ابعاد کوچک خلق شده‌اند.

اثر اول با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۲۰×۹۶ سانتیمتر و بر آورد اولیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، ۴۴۰ میلیون تومان چکش خورد. در این نقاشی، نوشتن کلامی با خط ثلث در هاله خورشیدگون دور سر پیکره‌های انسانی و بخش‌های دیگری از اثر سبب شده اثر از فضای بازنمایی طبیعی فاصله گرفته به نشانه‌های شناخته‌شده جنبش سقاخانه و هنر نو سنت‌گرا نزدیک شود.

دومین اثر نیز در سال ۱۳۷۰ با تکنیک ترکیب مواد روی کاغذ چسبانده شده روی بوم در ابعاد ۸۰ ×۱۰۰ سانتی‌متر خلق شده که نهایتاً به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان خریداری شد. این اثر با مضمونی آشنا، لحظه وصل دو دلداده را نمایش می‌دهد. مضمونی که سده‌ها در نگاره‌های نُسخ مصور، نقوش موجود در سفالینه‌های مینایی و زرین‌فام و صفحات کتب چاپ‌سنگی، دستمایه کار هنرمندان ایرانی قرار گرفته بود.

زنده‌یاد صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان سال ۹۶ در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر