نیم نگاه: حبیب الله صادقی

نیم نگاه: حبیب الله صادقی
تحلیلی کوتاه بر چند اثر نقاشی از حبیب الله صادقی
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
کد خبر :  ۳۸۱۶۹

 

تابلوی «قیام» اولین اثر مرتبط با انقلاب از حبیب الله صادقی است. با این نگاه اجتماعی و انسانی است که او آثاری مانند «پدیده بهره کشی»، «منجی» و «هابیل و قابیل» را می‌ آفریند. در این تابلوها تفوق انگیزش های اجتماعی و محیطی، ارتباط با فضای رایج و تجلیل از زمینه های زنده مذهبی تجلی می یابند. در عوض، اکسپرسیونیسم آثار، زیبایی بصری را تا حدّ فردیت و ویژگی شخصیت های نمادین به عقب می رانند؛ زیرا در ایام انقلاب، زیبایی شناسی خاص مفهومی با فضای آن دوران در روند خلق، عرضه و ارزش گذاری مقارن بوده است که در آن، بیان موضوع از منظر واقعیت و حقیقت، زیبایی دیگری را غیر از زیبایی های بصری به مخاطب انتقال می دهد، زیبایی که مخاطب نیز خود در پی آن است. سپس مسائل درونی و دغدغه های نفسانی از نگاه و منظر واعظ نقاش در آثاری چون «پرکنان مولانا»، «هرگز مباد»، «تشییع قلوب»، «رستاخیر» و «من ماهی ام» خود را نشان می دهند.

قیام، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 300×200 سانتی متر(2 لته)، 1358

 

پدیده بهره کشی، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 290×190 سانتی متر، 1358

 

منجی، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 210×300 سانتی متر، 1362

 

هابیل و قابیل، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 170×270 سانتی متر، 1363

 

پرکنان مولانا، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 80×120 سانتی متر، 1363

 

هرگز مباد، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 170×150 سانتی متر، 1365

 

تشییع قلوب، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 170×110 سانتی متر، 1363

 

رستاخیر، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 150×200 سانتی متر، 1364

 

من ماهی ام، حبیب الله صادقی، رنگ و روغن روی بوم، 150×178 سانتی متر، 1365

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر