منصوره عالیخانی درخصوص هنرهای تجسمی عنوان کرد:

باید خودمان باشیم تا بتوانیم اثری ماندگار خلق کنیم

باید خودمان باشیم تا بتوانیم اثری ماندگار خلق کنیم
منصوره عالیخانی، هنرمند نقاش، درباره هنرهای تجسمی گفت: یک هنرمند باید با دقت جهان اطراف خودش را دریابد، دقیق باشد و هر لحظه در پی فراگیری تکنیک یا نکته‌ای درباره هنرش باشد. زمانی یک هنرمند می‌تواند اثری منحصر‌به‌فرد خلق کند که خودش باشد و این اتکا به خود را فراموش نکند.
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر :  ۳۸۰۸۰

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، منصوره عالیخانی، هنرمند نقاش، درباره هنر نقاشی و ویژگی‌های آن گفت: هنر و استعداد امری ذاتی است که باید از درون بجوشد و توجه و بها دادن به آن می‌تواند مسیر را برای شکوفایی آن باز کند. هنر کمک می‌کند انسان تکامل روحی پیدا کند. هنر درونیات انسان را بروز می‌دهد و قطعا نفس زیبا می‌تواند اثر زیبایی نیز خلق کند. هنرمند نباید خودش را محدود کند و نسبت به تجریبات جدید گارد داشته باشد.

این هنرمند ادامه داد: هیچ هنرمندی دور خود یک کادر نمی‌کشد تا پایش را فراتر از آن نگذارد، بلکه هنرمند یا بهتر بگویم یک نقاش، انسانی با روحیه سیال است. یک نقاش باید همه چیز را تجربه کند، مثلا نمی‌توان گفت که من فقط با یک متریال کار می‌کنم، مثلا فقط از بوم یا کاغذ استفاده می‌کنم، باید تجربه کرد و از تجربه‌های جدید نترسید، من شخصا از رنگ روغن، اکرلیک، آب‌رنگ حتی از ذغال برای طراحی‌ها و آثار خودم استفاده می‌کنم، پس قطعا یک روند و روال مشخص و ثابتی برای این کار وجود ندارد، این مسئله در تکنیک هم صدق می‌کند. من قبلا از فیگوراتیو استفاده می‌کردم؛ در حالی‌که کم‌کم به سمت کارهای مدرن گرایش پیدا کرده‌ام. از همین رو هنرمند باید تجربه کند، دانش کسب کند و از اتفاقات نو استقبال کند.

این نقاش بیان کرد: یک هنرمند از جهان اطراف خودش الهام می‌گیرد، قطعا اتفاقات و رویدادهای جهان پیرامونی ما دغدغه‌های یک هنرمند را شکل می‌دهد از اینکه باید چیزی باشد و نه نیست، یا بهتر است چیزی بهتر از این باشد، اما در این جایگاه قرار ندارد. گاهی یک اتفاق، گاهی یک خبر یا دیدن یک تصویر خوب انسان را به سر شوق می‌آورد و یا برعکس، دیدن یک اتفاق یا یک صحنه در سطح شهر هنرمند را به درون خود می‌کشاند و ذهنش را درگیر می‌کند، از همین رو باید یک هنرمند از جهان اطرافش الهام بگیرد و این دغدغه‌ها همه ریشه در جهان پیرامونی ما دارد.

عالیخانی در ادامه گفت: زمانی که منِ هنرمند یک دغدغه‌ای دارم، ابزاری در اختیارم هست که می‌توانم درباره آن موضوع و درباره آن دغدغه کاری بکنم، تابلویی بکشم و اثری را ماندگار کنم، برای همین هنرمند مسئول است در قبال اثری که خلق می‌کند. هنرمند نمی‌تواند تنها از یک دریچه یا از یک سبک برای بیان حرف‌های مختلف استفاده کند، او باید بر اساس موضوعی که می‌خواهد کار کند، تکنیکی را در نظر بگیرد و بر اساس آن تکنیک حرفش را بیان کند، مثلا اگر قرار باشد درباره یک موضوع انتقادی در مورد جامعه اثری خلق شود باید از یک تکنیک خاص استفاده شود، از همین رو هنرمند باید با فراگیری تکنیک‌ها و سبک‌های گوناگون آثاری را منطبق با دغدغه خودش خلق کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر